Artikel in magazine EO Visie: ‘Het gevoel van afwijzing leeft breed’

Interview
Werk
Geplaatst op: 8 november 2023 profielfoto anneke berkhout in een fleurige roze colbert

Slechts drie op de tien mensen met een visuele beperking die kunnen werken, hebben momenteel een betaalde baan. Het Bartiméus Fonds, de Oogvereniging en Visio Foundation hebben onlangs een petitie aangeboden bij MKB-Nederland om hier verandering in te brengen, als sluitstuk van de gezamenlijke ‘Wij willen werken’-campagne.

Anneke Berkhout, coördinator werk bij de Oogvereniging, geeft in onderstaand artikel antwoord op vragen van het magazine Visie van de EO (Evangelische Omroep).

Te veel personen met een visuele beperking zitten tegen hun zin thuis?

Anneke Berkhout: “Dat ‘tegen hun zin’ geldt niet in álle gevallen. Maar veel blinde en slechtziende mensen willen inderdaad dolgraag werken en komen – soms keer op keer – niet aan de bak.”

Gaat het om bewuste buitensluiting?

“Dat is moeilijk aan te tonen. Geen werkgever zal openlijk toegeven: ‘Ik hoef geen blinde of slechtziende.’ Tegelijk kennen wij genoeg mensen die volledig gekwalificeerd zijn, en tijdens sollicitaties tegen het feit aanlopen dat werkgevers er toch maar niet aan beginnen. ‘We hebben voor een kandidaat gekozen die beter binnen het team past.’ Nou, toon jij dan maar eens aan dat je bent afgewezen vanwege jouw beperking. Maar we zien veel koudwatervrees bij werkgevers. En dat gevoel van afgewezen zijn, leeft breed.”

Jullie spreken van “alarmerende statistieken”. Was de situatie voorheen beter?

“Al jaren hoorden we: ‘dertig procent werkt, zeventig procent niet’. Alleen maakt de privacywetgeving het buitengewoon moeilijk om aan harde data te komen: je mag vrijwel nergens registreren dat iemand een beperking heeft. Onderzoekers van de VU zijn er nu gelukkig toch in geslaagd deze cijfers wetenschappelijk te
onderbouwen.”

En dus hijsen jullie nu samen de stormbal?

“Ja, en mede omdat de arbeidsmarkt zit te springen om personeel. Er zijn tig positieve voorbeelden van wat er allemaal – met vaak wat kleine aanpassingen – mogelijk is: van succesvolle callcentermedewerkers en hrm’ers tot applicatieontwikkelaars en juristen. Ons pleidooi is: laat al dat onbenutte potentieel niet langer buiten de deur staan. Het draait om commitment en maatwerk. Zijn werkgevers daartoe bereid? Dan is er een wereld te winnen.”

Bron: EO Visie, gedrukte versie van 09 november 2023