Naar de inhoud
Tekst grootte

Banken, Geldmaat en belangenorganisaties verbeteren toegankelijkheid betalingsverkeer

Betalingsverkeer
Nieuws
Geplaatst op: 12 juni 2025

Welke voorzieningen zijn er eigenlijk om zelfstandig je bankzaken te regelen met een visuele beperking? Geldmaat en vier grote Nederlandse banken (ABN, ING, Rabobank en Volksbank) gaan vanaf nu tot minimaal 2030 hun toegankelijkheid verhogen. En er wordt meer bekendheid gegeven aan welke voorzieningen er zijn voor klanten voor wie zelfstandig bankieren een uitdaging is. Wat dat voor jou betekent, lees je in dit artikel.

Wat bieden de banken aan?

In het kort bieden de banken en Geldmaat de volgende toegankelijkheidsvoorzieningen, toegezegd tijdens het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) op 27 mei 2025. Bij vragen over een specifieke voorziening adviseren we je om contact op te nemen met je eigen bank.

ABN

  • Speciale hulplijn zonder keuzemenu: 088 – 226 26 12
  • Hulp bij Bankzaken adviseurs, die klanten ook thuis kunnen bezoeken
  • Workshops om zelfstandig bankzaken te kunnen regelen
  • Maatwerk voor specifieke doelgroepen

ING

  • “Samen Digitaal”-hulplijn: 020 – 22 88 835
  • ING Servicepunten
  • Workshops en educatie
  • Braille-afschriften en papieren overschrijvingskaarten

Rabobank

  • Direct telefonisch contact: 088 – 72 26 600
  • Klanten ouder dan 75 jaar krijgen direct een medewerker aan de lijn
  • Adviseurs aan huis
  • Braille-afschriften, workshops, en instructievideo’s

Volksbank (SNS/Regiobank, wordt ASN Bank)

  • Direct telefonisch contact. Telefoonnummers zijn van de situatie voor overgang naar ASN, dat vanaf medio 2025 wordt ingezet.
    SNS: 030 – 63 33 000.
    ASN: 070 – 35 69 335.
    RegioBank: lokaal of via 030 – 291 42 90.
  • Groot netwerk aan lokale kantoren
  • Workshops
  • Braille-afschriften en saldolijn

Geldmaat

  • Geldmaat Klantenservice voor vragen over toegankelijkheid en bereikbaarheid van een Geldmaat in de buurt: 088 – 22 74 100.
  • Locatiewijzer, voor het vinden van een Geldmaat locatie met specifieke voorzieningen in de buurt
  • Geldmaat pinautomaten met spraakondersteuning
  • Geldmaat plus locaties, locaties met assistentie

Samenwerking belangenorganisaties

Er zijn verschillende redenen die de stap naar zelfstandig bankieren uitdagend kunnen maken. Dit kan een visuele beperking zijn, maar ook moeite hebben met (digi)taal, een migratieachtergrond of simpelweg ouder worden. Daarom zijn bij deze samenwerking, naast de Oogvereniging, vier andere belangenorganisaties betrokken. Samen verdedigen deze organisaties de belangen van meer dan 4,5 miljoen mensen in Nederland:

Meer informatie

Wil je meer lezen over de resultaten van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), gepubliceerd door de Nederlandse Bank, volg dan deze link: Resultaten MOB-vergadering 27 mei 2025 | De Nederlandsche Bank.

Heb je vragen over wat de Oogvereniging kan betekenen op het gebied van betalingsverkeer als je een visuele beperking hebt? Neem dan contact op met Monique Verboeket, projectleider betalingsverkeer bij de Oogvereniging: monique.verboeket@oogvereniging.nl.