“Bedienbare digitale producten voor alle gebruikers, daar word ik enthousiast van”

Ervaringsverhaal
Werk
Geplaatst op: 1 mei 2024

Onvermoeibaar zet hij zich in om de toegankelijkheid voor mensen te vergroten. Dat doet Vincent van Itallie (40) vanuit een innerlijke drive, hij is vanaf zijn geboorte blind. “Ik wil zoveel mogelijk zelfstandig doen. Dat straal ik uit in mijn dagelijkse leven. Daarnaast is mijn aandoening gelukkig nooit inhoudelijk een onderwerp voor mijn eigen werk bij de Belastingdienst”, vertelt Vincent.

“Met de juiste ondersteuning van softwarepakketten, een braille-leesregel tot een klein kastje bij mijn laptop functioneer ik net als ieder ander. Oh ja, én met een mand voor mijn hond Micha naast mijn vaste werkplek”, voegt Vincent er lachend aan toe.

Als adviseur digitale toegankelijkheid is Vincent dagelijks bezig met het gebruiksvriendelijk maken én houden van websites, apps, documenten en video’s. Hij startte anderhalf jaar geleden binnen de banenafspraak. Al snel kon hij, met 18 jaar werkervaring op de Universiteit Utrecht, aan de slag bij de Belastingdienst.

Winst voor iedereen

Zijn eigen levenservaring koppelt Vincent aan zijn dagelijkse uitdagingen in het werk. “Natuurlijk ervaar ik dat portalen bij een huisartsenpost, apotheek, kapper of de NS-automaat voor mij nog onvoldoende gebruiksvriendelijk zijn. Maar ik denk altijd vanuit een breder perspectief. Digitale toegankelijkheid is belangrijk voor mensen met een motorische, auditieve, verstandelijke en ook visuele beperking. Of neem mensen met dyslexie of de grote groep laaggeletterden in de samenleving. Daarom moeten overheidswebsites en -apps voldoen aan een internationale norm voor toegankelijkheid, de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Als het aan deze strenge eisen voldoet, dan is datwinst voor iedereen”, benadrukt Vincent het belang van zijn werk.

Bedienbare producten

Binnen de Belastingdienst is Vincent, samen met twee collega’s, dagelijks aanspreekpunt voor digitale toegankelijkheid. Zij doen zelfstandig onderzoek, adviseren, delen nieuwe inzichten, verwerken de feedback en houden het onderwerp breed op de agenda. “Iedere werknemer, ongeacht een beperking, moet hetzelfde prettige gebruiksgemak ervaren. Mijn ultieme doel? Bedienbare producten voor iedereen. Systemen moeten zich te allen tijde aan de gebruiker aanpassen, en niet meer andersom”, aldus Vincent.

“Dat is een mooi kenmerk van Vincent. Hij weet een serieus onderwerp als digitale toegankelijkheid heel duidelijk en toch ook luchtig over te brengen”, vertelt collega Roeland Sorber. Hij mag nog meer laten zien hoe je ook vast kunt lopen bij toegankelijkheidsproblemen. De valkuil van Vincent, met al zijn kennis, is dat hij digitale drempels heel vaak weet te omzeilen”, vertelt Roeland over hun samenwerking.

Breed toegankelijke Belastingdienst

Vincent laat regelmatig aan collega’s zien hoe digitale toegankelijkheid werkt. Hij toont dan hoe de hoofdnavigatie van nieuwsartikelen en vacatures digiproof op te bouwen. “Zo spring je gemakkelijker tussen de kopniveau’s op laag 1, 2 en 3. Dat werkt heel prettig bij het filteren en het voorlezen”, aldus Vincent. “Het geeft veel voldoening om werkdocumenten en pakketten toegankelijk te maken voor alle collega’s. Zo werken we gezamenlijk aan een toegankelijke Belastingdienst, zowel voor medewerkers als voor burgers en bedrijven die onze hulp nodig hebben”, besluit Vincent.

Persoonlijk

Vincent van Itallie geniet in het leven, dat blijkt wel uit zijn vrije tijd. Hij speelt piano, genoot met Pasen live van de Matthäus Passion, kijkt films met audiodescriptie, maakt in het weekend met zijn vriendin en hond Micha vaak lange wandelingen en gaat regelmatig naar pop- en jazzconcerten. “Ik heb twee jaar in Zuid-Amerika gewoond. Dan word je gevormd door muziek”, zo verklaart hij de achtergrond voor zijn brede muzikale interesse.