Bitterzoete groet van Fariel Soeleiman

Vereniging
Geplaatst op: 28 maart 2024 portretfoto fariel soeleiman, ze heeft een bril op, een wit t-shirt aan met een donkerblauwe colbert

Fariel Soeleiman neemt na meerdere jaren afscheid van de Oogvereniging. Maar niet zonder eerst een bedankje te maken naar de vele mensen die ze leerde kennen bij de Oogvereniging! Niet getreurd, ze blijft in het oogveld actief op het gebied van audiovisuele toegankelijkheid. Door: Fariel Soeleiman

Hoe het begon

In 2020 werd ik op Internationale Vrouwendag aangenomen voor een thuiswerk bijbaantje als redactie-assistent bij de Oogvereniging. Wat was ik blij om uit de horeca te stappen! Ik begon met 5 uren per week de nieuwsbrieven van de verschillende ledengroepen maken en verzenden. Al gauw werd ik gevraagd of ik ook de technische ondersteuning wilde verzorgen voor de live events en met mijn enigszins technische achtergrond vond ik dat zeker leuk om te doen.

Ik startte met deze bijbaan in mijn afstudeerjaar van mijn eerste bacheloropleiding Compositie en Muziekproductie op de HKU en nam die mee naar mijn tweede bacheloropleiding Muziekwetenschap op de Universiteit Utrecht. In 2022 bereidde ik de Oogvereniging voor dat ik weer ging afstuderen, maar dat ik deze keer ook zou gaan solliciteren in de muziekindustrie. Hoewel ze het jammer vonden dat ik zou vertrekken, waren ze ook heel enthousiast voor mij om deze stap te zetten.

Nadat ik in juli officieel was afgestudeerd met een scriptie over de impact van de Surinaamse cultuur op de Nederlandse hiphop, ging ik gemotiveerd aan de slag met solliciteren. Na vele afwijzingen, zonk de moed zo’n beetje in mijn schoenen. Ik breidde mijn sollicitaties uit naar andere culturele industrieën zoals dans en theater, maar het mocht niet baten. Totdat de Oogvereniging mij zelf een vacature doorstuurde van Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid. Niet in de muziek-, maar wel in de filmindustrie en ervaren met de doelgroep. Ik werd aangenomen! Omdat de vacature maar voor 24 uur was, besloot ik om nog een jaartje te blijven werken bij de Oogvereniging.

Manusje van alles

Ik heb ontzettend genoten van de verschillende petten die ik mocht dragen voor de Oogvereniging. Naast de nieuwsbrieven en de technische ondersteuning, maakte ik soms ook social media content, was ik de portretfotograaf voor de nieuwe website en heb ik zelfs een paar keer de audiodescriptie geschreven èn ingesproken voor enkele video’s inclusief de korte documentaire over Kees.

Heel erg bedankt!

Naast alle lieve collega’s wil ik ook graag alle ledengroepen bedanken met wie ik heb mogen samenwerken. Ik heb heel veel van jullie geleerd en hoop met deze kennis en ervaring een impact te blijven maken op de toegankelijkheid in de kunst en cultuur. Niet alleen in Nederland, maar ook in mijn thuisland Suriname! Daarom alsnog heel bitterzoet via mijn eigen Focus: gran tangi! Dat betekent in het Surinaams: groot dank!

Blijf vooral met mij in contact via LinkedIn of uiteraard via de Earcatch-nieuwsbrief.

Liefs, Fariel Soeleiman