Blikopener: Voelbare verbijstering

Blikopener
Geplaatst op: 19 oktober 2023 dorp geizen vanuit de lucht aan de maas met een regenboog

Jaren geleden las ik in de krant dat in het plaatsje Visé, vlak over de grens bij Maastricht, veel te zien zou zijn over de Eerste Wereldoorlog. Ik las het artikel nog niet eens half vanwege de kleine lettertjes, maar mijn interesse was gewekt. Op een dag gingen mijn begeleidster en ik naar Visé, eindelijk! In het stadje zijn twaalf punten aangegeven waar iets te zien en te voelen is. Granaten, monumenten enzovoorts… En op donkerbruine borden staan hartverscheurende verhalen, die mijn begeleidster me voorlas. Ik hou van geschiedenis, want het is een zoektocht. Naar het verleden, het heden en de toekomst. Israël, Oekraïne… over honderd jaar zal de verbijstering daar nog altijd voelbaar zijn.

Door: Werner Bloemers, voorzitter Oogvereniging Oor & oog

Deel je ervaring in de blikopener!

Veel lezers herkennen zich in de situaties van anderen. Daarom hebben we de blikopener in het leven geroepen: een kort persoonlijk verhaal van maximaal 120 woorden, die je ogen opent voor een ander perspectief. Dit kan een grappige, ontroerende of verrassende situatie waarin het leven met minder zicht wordt beschreven.

Doe je ook mee? Mail je blikopener naar communicatie@oogvereniging.nl. Dit mag anoniem, maar hoeft niet. De redactie behoudt het recht om verhalen in te korten of niet te plaatsen.