Blog jeugdcongres retina in Reykjavik

Geplaatst op: 23 juni 2022

Het congres vond plaats in Reykjavik, IJsland, en werd georganiseerd door Retina International. Het was bedoeld voor jongeren van over de hele wereld met een netvliesaandoening. Ik ben er heen gereisd met mijn broer Bram en met Cindy en Leo die ik via de Oogvereniging in Nederland ken.

De reis naar IJsland verliep soepel, maar wat men zegt over de drukte op Schiphol is echter niet gelogen. We waren drie uur van tevoren op Schiphol, maar hebben daar meer dan een uur in de rij gestaan voor de check-in en bagage drop-off, dus die tijd heb je wel nodig!

Apps

In IJsland zelf zijn we eerst naar een supermarkt geweest, waar zowel de appels, de aardappels als de flessen met saus minstens twee keer zo groot waren als wij gewend zijn. Het begin van het jeugdcongres bestond uit elkaar te leren kennen onder het genot van pizza en wat lokale hapjes en drankjes uit de verschillende landen waar de deelnemers vandaan kwamen. Ook kregen wij informatie over een aantal handige apps die ik hieronder zal noemen:

• Lazarillo in combinatie met Google Maps zijn ideaal om op basis van GPS te navigeren, door middel van gesproken instructies en informatie weet je waar je je bevindt.
  • Voice dream reader voor het laten voorlezen van zowel audioboeken als andere documenten.
  • Seeing AI voor iPhone, of Look out voor Android om via de camera van je telefoon dingen te laten voorlezen op bijvoorbeeld etiketten of busbordjes.

Youth Council

De volgende dag begon met een yoga-sessie, waarna enkele presentaties werden gegeven. Het eerste deel ging erover wat de Youth Council van Retina International precies is. Het is een raad van jongeren over de hele wereld met een netvliesaandoening, die hun stem willen laten horen over bijvoorbeeld nieuw te faciliteren onderzoek en behandelingen, maar ook over concrete stappen die in veel landen nog moeten worden genomen, zoals gesproken omroepen in het openbaar vervoer. De Youth Council zoekt ook nog naar meer leden uit zoveel mogelijk verschillende landen.

Verder hebben een aantal aanwezigen iets verteld over hun carrière, waarmee zij hebben laten zien dat het ondanks een visuele beperking goed mogelijk is om te studeren, ook in het buitenland, en een mooie carrière op te bouwen. We kwamen tot de conclusie dat openheid en eerlijkheid hierbij wel heel belangrijk zijn; zowel naar de onderwijsinstelling of de werkgever over hoeveel je ziet en wat je nodig hebt, als naar jezelf over wat je wilt in het leven.

Hoogtepunten van Reykjavik

‘s Middags was er een Amazing Race door Reykjavik georganiseerd, waarbij we op verschillende plekken in de stad taken moesten uitvoeren. Zo zijn we langs veel bekende plekken gekomen. De grote kerk in de stad is uniek, omdat de 74 meter hoge toren duidelijk boven alle andere gebouwen uitsteekt. Verder zijn er diverse standbeelden, waaronder het beroemde standbeeld The Sun Voyager, dat eruitziet als het skelet van een Vikingschip.

Viking

Over Vikingen gesproken, Viking is de naam van een veel gedronken biertje in IJsland, waar ik er ‘s avonds tijdens het diner natuurlijk één van geproefd heb. Ook de heerlijk zachte vis uit IJsland kan ik zeker aanraden. Na het eten zijn we naar een zwembad geweest met een aantal hot pots en sauna’s. Het is zeer ontspannend om buiten in het warme water te zitten, terwijl het om je heen kouder is, al is het ook weer niet extreem koud hier in IJsland.

Gentherapie

De laatste dag van het jeugdcongres bestond uit een presentatie van een Canadese oogarts, die ons veel heeft verteld over veelbelovende gentherapieën voor mensen met een oogaandoening. Ook als je hersenen niet gewend zijn aan zicht en bijvoorbeeld alleen licht hebben gezien, zijn er in de toekomst wellicht mogelijkheden op vooruitgang. Het is nog een heel nieuw onderzoeksveld dat nog in de experimentele fase zit, maar het geeft zeker hoop voor de toekomst.

Ik ben heel blij dat ik bij dit congres aanwezig heb mogen zijn en dat ik zoveel nieuwe mensen van over de hele wereld heb ontmoet. De dagen na het congres zijn Bram en ik nog wat leuke excursies gaan doen in IJsland, waar ik ook zeker over zal schrijven.

Lees mijn overige blogs over deze en andere toekomstige reizen >>