Blog: verder na zes tussenjaren

Retinitis pigmentosa
Geplaatst op: 9 juni 2020

Speciaal MBO

Na mijn havo-diploma ging ik naar een speciaal MBO. Dit had ermee te maken dat ik erg onzeker was en niet goed wist wat ik wilde studeren. Verder was de begeleiding richting een opleiding op mijn middelbare school onvoldoende en ik nam zelf nog weinig initiatief om een leuke studie te zoeken. En oh ja, ik was niet echt goed in hulp vragen. Het speciaal MBO voelde als mijn enige keus, terwijl ik er nooit echt naartoe gewild heb. Ik deed daar een opleiding tot administratief medewerker.

In de tussentijd heb ik nog een hbo-studie geprobeerd. Ik haakte daar snel af, omdat ik geen toekomst zag met deze studie. Het paste gewoon niet bij mij. Als ik toen wel de goede keuze had gemaakt, was ik er gewoon mee doorgegaan.

Na mijn opleiding en een extra stage was ik blij dat ik van het speciaal MBO af was. Ik heb het daar nooit echt naar mijn zin gehad, maar het was ook een soort noodoplossing. Wat moest ik anders?

Werken, vastlopen en loskomen

Na het MBO vond ik werk en na een jaar werken liep mijn contract af. Ik had het niet naar mijn zin op het werk, daarom besloot ik met mijn jobcoach nieuw werk te gaan zoeken. Dat wilde echter niet lukken. Daarom besloot ik vrijwilligerswerk te gaan doen, ook ging ik mij oriënteren op een nieuwe opleiding.

Gevonden!

Afgelopen december schreef ik mij in voor de studie HBO-Rechten. Voor mijn gevoel heb ik nu de goede keuze gemaakt. Waarom dat? Ik heb het roer omgegooid, niet alleen qua doen, maar ook qua mindset.

Mede door mijn beperking was ik onzeker en daardoor durfde ik mij niet echt op een opleiding te oriënteren. Ik had immers al zo vaak gehoord dat ik het op een normale school nooit zou redden. Dat had zeker gekund, aangezien ik vroeger niet graag om hulp vroeg en bepaalde sociale vaardigheden miste. Echter, zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Mijn tips voor het vinden van een leuke studie

Ik kan je zeggen: de enige manier om met angst en onzekerheid met betrekking tot het oriënteren op een opleiding of studie om te gaan is: ga het aan. Ga juist wel naar open dagen en meeloopdagen. Stap uit je comfortzone. Vorig jaar ben ik veel actiever geworden wat betreft open dagen en meeloopdagen bezoeken. Je hebt dan misschien wel een beperking, maar dat maakt niet dat je geen mens bent net zoals ieder ander. Als je daarin gelooft, sta je veel sterker in je schoenen.

Laat je ook niet tegenhouden door wat anderen over je zeggen of gezegd hebben. Luister wel naar adviezen of feedback, maar laat je niet naar beneden halen.

Wat mij ook heeft geholpen is het feit dat ik me breed heb georiënteerd. Niet alle studies waren echt geschikt voor mij en dat wist ik van tevoren, maar ik wilde echt duidelijkheid hebben.

Daarnaast is het belangrijk om open te zijn over je beperking en wat je daardoor nodig hebt. Hulp kunnen vragen is heel belangrijk. Zolang je je kwetsbaar opstelt en gewoon jezelf bent is de kans op een goede keuze en goede begeleiding een stuk groter. Sterker nog, ik denk dat als je niet open bent en hulp weigert, dat je het op een ‘normale’ opleiding zeer waarschijnlijk niet gaat redden.

Onthoud verder ook dat een verkeerde studiekeuze maken niet erg is. Je hebt dan immers kunnen ervaren dat de studie niet is wat je hoopte.

Ook niet onbelangrijk: fouten maken is echt oké. Ik heb er in mijn leven genoeg gemaakt en zolang je fouten ziet als leermomenten is er weinig aan de hand.

Trouwens, ik wil niet zeggen dat naar een speciaal MBO gaan slecht is. Het kan juist een goede stap zijn. Voor sommigen is het reguliere onderwijs toch te hoog gegrepen. Daarnaast heb ik er zelf wel een aantal belangrijke vaardigheden geleerd.

Tot slot

Durf vooral ook te dromen. Met een beperking zijn er onmogelijkheden, maar ook veel mogelijkheden. Zolang je maar wilt en realistisch bent, kan er heel veel.

Over Meindert Brouwer

Meindert Brouwer is 24 jaar, heeft RP en blogt voor de Oogvereniging over school, studie, vrije tijd en alle andere dingen die hem bezighouden.