Campagne over risico’s hoge bijziendheid

Bijziendheid
Hoge myopie
Oogzorg
Voorlichting
Geplaatst op: 17 april 2024 een optometriste zet een vrouwelijke klant een montuur op in een optiekzaak

Mensen met bijziendheid hebben een verhoogd risico op acute oogklachten. Uit onderzoek (Ravenstijn et al. 2023) blijkt dat veel mensen met bijziendheid hier geen of onvoldoende voorlichting over krijgen. De Oogvereniging start dit jaar samen met het Oogfonds een campagne om dit probleem onder de aandacht te brengen.

Voorlichting via optiekzaken

In de campagne richten de Oogvereniging en het Oogfonds zich op optiekzaken in Nederland. Via deze route willen we mensen informeren op dé plek waar iedereen met een minsterkte komt. Optiekmedewerkers ontvangen een checklist die ze kunnen gebruiken om voorlichting te geven over alarmsignalen. Ook kunnen ze aan klanten een flyer meegeven over bijziendheid, de risico’s en de belangrijkste symptomen.

“Het is belangrijk dat we juist die bijzienden voorlichten die nog geen complicaties hebben en zich ook nog helemaal geen patiënt voelen”
Ritsert Jansen, onderzoeker en co-auteur voorlichting hoge myopie

Naar de huisarts bij acute klachten

Bijziendheid (myopie) verhoogt het risico op oogziekten aanzienlijk. Voor mensen met een minsterkte is het daarom belangrijk om te weten waar ze op moeten letten. Zeker naarmate ze ouder worden. Wanneer iemand met bijziendheid acuut klachten ervaart, is het belangrijk om direct contact op te nemen met de huisarts.

Herken de alarmsignalen

Bel meteen je huisarts als je een van de volgende veranderingen in je zicht hebt:

• Donkerder beeld
  • Smaller beeld
  • Plotseling onscherp beeld
  • Lichtflitsen
  • Ineens veel sliertjes en vlekjes
  • Vlek aan de rand van je zicht
  • Vervormd beeld
  • Vaste vlek in beeld
  • Stuk beeld valt weg

een simulatie van de 9 verschillende alarmsignalen bij hoge myopie