Carlo Duister: ‘Het is zo makkelijk, je moet ze gewoon persoonlijk benaderen’

Ervaringsverhaal
Provincie Zuid-Holland
Sport
Geplaatst op: 14 december 2023 een goalballer stopt een bal, kruipend voor het doel

Op 11 november 2023 bezocht Carlo Duister met een groep blinde en slechtziende jongeren een goalball clinic van goalballvereniging Hercules in Utrecht.

Jongeren, ouderen en migranten; dat zijn de doelgroepen waar hij zich voor inzet. De jongeren vindt hij het leukste, omdat velen zeggen dat die doelgroep het meest lastige te bereiken is. “Het is zo makkelijk, je moet ze gewoon keer op keer persoonlijk benaderen. Een nieuwsbrief is leuk, maar die lezen ze niet, daar hebben ze geen tijd voor. Wel zitten ze de hele dag met hun mobiele telefoon voor hun neus, in de Jongeren WhatsApp-groep die ik heb opgezet wordt veel informatie gedeeld. Heeft iemand een vraag? Stelt hij of zij de vraag in de app en dan weet een ander wel waar de vragensteller moet zijn. Die lijntjes kort houden, dat werkt. De persoonlijke benadering. Je kunt wel aankondigingen doen voor activiteiten in een nieuwsbrief, maar dan melden jongeren zich niet aan. Je moet ze keer op keer persoonlijk benaderen, dan staan ze er allemaal! ”

Ook in andere regio’s

Bij zijn goalball-clinic was dit ook het geval. Uit alle aanwezigen heeft hij een aantal mensen lid kunnen maken van de Oogvereniging, want naast actief goalballer is Carlo ook de voorzitter van Oogvereniging Zuid-Holland. De Jongeren WhatsApp-groep die hij oprichtte heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van andere regiogroepen van de Oogvereniging, net als de Jongekijkersborrels die vrijwilliger Jennifer Bakboord organiseert in Rotterdam, Den Haag en Leiden. Er zijn ideeën om deze activiteit ook in andere regio’s te gaan organiseren.

Survival en Drakenboot Race

Reeds twee keer is er een succesvolle pilot gedraaid van een survival-activiteit in Zuid-Holland. Kano varen, boogschieten en een avontuurlijke wandeling waren onderdelen van deze survival die Jennifer Bakboord en Carlo samen organiseren, alsook de Drakenboot Race in Zoetermeer. Een drakenboot is een langwerpige, smalle boot die voorkwam in de tijd van de Vikingen waarbij je op ritme roeit om de boot voort te bewegen. Jaarlijks vindt er op het AA-strand van Zoetermeer een race plaats. Jennifer en Carlo hebben het plan om jaarlijks één of meer teams van de Oogvereniging af te vaardigen. Ook de survival moet een terugkerend programma-onderdeel worden in de agenda van jongeren met een visuele beperking.

Laagdrempelig

Naast jongeren werkt Carlo graag met jongeren en migranten. Carlo is verbaal sterk en kan met iedereen een praatje maken. Door gebruik te maken van humor en laagdrempelig te zijn, komt hij makkelijk in contact met ouderen en migranten. De oogcafés van de Oogvereniging hebben in zijn voorzitterschap van Oogvereniging Zuid-Holland zijn grote aandacht, “de vloer, dat is waar het gebeurd. Daar krijg ik mijn energie van.”

carlo duister met de hele groep goalballers in een sportzaal

Een groepsfoto met alle goalballers op de training in Utrecht