De aanhouder wint

Openbaar vervoer
Provincie Zuid-Holland
Geplaatst op: 5 mei 2023 Landelijk mobiliteitsvrijwilliger Peter Waalboer bij het dynamisch busstation van NS-station De Vink

Op 17 oktober 2018 bezocht ik een informatieavond van Gemeente Leiden, Provincie Zuid-Holland en Arriva Nederland over busstation De Vink in Leiden. Dat station moest worden verbouwd in verband met de komst van elektrische stadsbussen. Op 5 mei 2023 heb ik persoonlijk vastgesteld dat het Dynamisch Reis Informatie Systeem (DRIS) nu echt volledig werkt.

Dynamisch busstation

Op busstation De Vink vertrekken vier buslijnen. Toch zou het nieuwe busstation maar drie perrons krijgen, waarvan er twee zouden worden voorzien van een laadpaal voor de elektrische bussen. Als gevolg daarvan hebben de buslijnen niet altijd hetzelfde vertrekperron. Een busstation zonder vaste vertrekhaltes heet een dynamisch busstation.

Van welk perron vertrekt mijn bus?

Voor mensen met een visuele beperking zoals ik, is het vinden van de juiste bus op een dynamisch busstation een probleem. Daarom vroeg ik meteen om een Dynamisch Reis Informatie Systeem (DRIS) dat visueel en in spraak de vertrektijden- en perrons vermeldt. Op veel bushaltes zijn deze systemen te vinden. Ze hebben een groot scherm waarop alle informatie visueel wordt vermeld. Daarnaast hebben ze een drukknop die kan worden gebruikt om de informatie van het scherm te laten voorlezen.

Te veel haast voor toegankelijkheid

In eerste instantie kostte het mij veel moeite om alle betrokkenen te overtuigen van de noodzaak van een DRIS. De eerste reactie was dat de elektrische bussen al in maart zouden komen en dat er daarom haast was. In Leiden werd al zoveel aan toegankelijkheid gedaan en nu hadden ze een keer haast. Op 12 maart 2019 werd het gerenoveerde station zonder DRIS feestelijk geopend.

Wedstrijdje ver plassen

Toen alle partijen later toch overtuigd waren van de noodzaak van toegankelijkheidsmaatregelen begon een wedstrijdje ver plassen tussen de gemeente en de provincie. Wie moest dit betalen? De gemeente vond dat de provincie de portemonnee moest trekken, maar de provincie stelde zich juist op het standpunt dat de gemeente dat moest doen. Uiteindelijk heeft de provincie de DRIS geplaatst, maar die vermelde alleen welke bussen er vertrokken en nog niet van welk perron.

Om de vertrekperrons te kunnen vermelden waren er detectielussen in de weg nodig. De gemeente vond dat die lussen bij de DRIS van de provincie hoorden, terwijl de provincie die lussen als onderdeel van het wegdek van de gemeente beschouwde. De blazen werden weer gevuld en het ver plassen begon opnieuw. In dit geval werd de gemeente de partij die moest betalen.

Bevrijding

Op 5 mei 2023 heb ik persoonlijk vastgesteld dat de DRIS nu echt volledig werkt. Op het scherm en via de audioknop worden de vertrekkende bussen vermeld met lijnnummer, bestemming, vertrektijd en vertrekperron. Na 1661 dagen trekken, duwen en sjouwen werkt de DRIS. Deze dag mag daarmee met recht Bevrijdingsdag worden genoemd! De vertrekperrons worden nu ook in apps en op websites met reisinformatie vermeld.

Door: Peter Waalboer