De vleermuis of de blinde vink?

Geplaatst op: 13 maart 2023 Bezoek heer Zevenbergen Provincie Zuid-Holland

Naast de gemeentelijke en landelijke overheid is er ook een rol weg gelegd voor de provincies.

Provincies houden zich onder andere bezig met vervoer en verkeer, milieu en natuur.

Met de klimaatverandering in het vizier gaan we zuiniger om met energiebronnen zoals gas en elektriciteit.

Zo moeten we met z’n allen zo snel mogelijk van het gas af; gaan we elektrisch rijden en doven we de straatverlichting ’s avonds zodat de vleermuis ook in steden en dorpen aan zijn trekken komt.

Maar wat als je minder kan zien en je de bussen niet meer kan horen aankomen en je in de avond een drukke weg wil oversteken terwijl de straatverlichting minder is dan je eerder gewend was.

Met deze vragen in het achterhoofd trokken Carlo Duister (voorzitter regio Zuid-Holland) samen met kernteamleden van Zuid-Holland Hincka Rosdorf en Rik Wouters naar het provinciehuis in Den Haag.

Dit alles in het kader van onze campagne ‘Sociale rechtvaardigheid’. Iedereen moet kunnen mee doen. En dit valt best tegen. Nog te weinig blinden en slechtzienden werken of doen aan sport en veel websites zijn nog niet volledig toegankelijk voor de hulpmiddelen die mensen met een visuele beperking gebruiken.

Om aandacht voor de problemetiek te vragen hadden we een onderhoud met gedeputeerde Frederik Zevenbergen. De heer Zevenbergen herkende zich in de problematiek en vertelde dat het goed was nogmaals bijgepraat te worden.

Provincie Zuid-Holland  werkt aan het toegankelijk maken van de bushaltes en heeft vervoerders aangegeven een AVAS (automatic vehicle alerting system) te installeren zodat bussen bij lage snelheden te horen zijn.

Bij het verstrekken van concessies moet er goed gekeken worden of toegankelijkheid goed gewaarborgd is.

Om onze campagne nog beter  te laten beklijven bij de gedeputeerden boden wen het boek ‘Gezien’ van Marijke Osinga aan en een infographic waarin alle cijfers vermeld stonden die we onder de aandacht willen brengen.

Meer informatie over de standpunten van de Oogvereniging is te vinden op de website >>