Digimaatjes – co-creatie non visuele nieuwsmedia

Voor vrijwilligers
Geplaatst op: 23 januari 2023 Een groepsfoto van verschillende volwassenen.

Op 6 december jl. waren we met 20 ervaringsdeskundige Digimaatjes te gast bij de NOS op het mediapark in Hilversum, om in samenwerking met Visio, de NOS en NPO-realisatie na te brainstormen over de non-visuele nieuwsmedia van de toekomst.

Al vroeg in de ochtend kwamen we aan op station Media Park. In het NOS gebouw werden we hartelijk ontvangen door mediamakers van de NOS en de omroepen, en na een uitgebreide kennismaking startten we met het dagprogramma, opgezet door de afdeling innovatie van de NOS, in samenwerking met Visio en de Oogvereniging.  De aanwezige Digimaatjes werden uitgebreid geïnterviewd door de mediamakers en uitgedaagd om mee te denken over de toegankelijke non-visuele media van de toekomst.

Eén van ons merkte grappend op ““We zijn net mensen, hè?”. Hiermee werd voor de mediamakers direct duidelijk dat wij, blind of slechtziend, net als ieder ander het nieuws consumeren met nieuwsapps op onze telefoon, het achtuurjournaal aanzetten en naar de radio luisteren. Ieder heeft persoonlijke voorkeuren en doet de dingen op zijn eigen manier met toegankelijke producten en media. Door samen op te trekken komen mooie toegankelijke producten en diensten tot stand en door bewustwording bij de makers komen techniek en intuïtief gebruik dichter bij elkaar. Het was voor de mediamakers, maar ook voor ons, een dag vol nieuwe inzichten die we van tevoren niet bedacht hadden. Co-creatie, bewustwording en gezien worden.

Na een heerlijke lunch volgde het middagprogramma. Een rondleiding in het gebouw, onder leiding van Onno Duyvené de Wit, eerder nieuwslezer en nu communicatieadviseur bij de NOS, en verdiepingssessies met de mediamakers. Manon de Jonge, projectmanager innovatie bij de NOS zorgde dat alles goed gedocumenteerd werd want dit krijgt natuurlijk een vervolg in de vorm van het samen met ons uitwerken en testen van de goede ideeën.

We sloten de dag informeel af met een etentje en voldaan en met een lach nam rond acht uur ieder zijn eigen trein naar huis. Een lange, inspirerende en mooie Digimaatjes-dag. Over de ontwikkelingen in medialand, mede op basis van onze inbreng, horen we binnenkort meer.

Joost, Manja en Timon