Een fitte geleidehond, ook tijdens de lockdown

Geleidehonden
Geplaatst op: 1 februari 2021

Werkaanbod creëren

Er zullen voor een deel van de geleidehondgebruikers weken bij zitten, waarin het tuig van de hond alleen gebruikt wordt om naar het grasveld om de hoek te gaan. Zeker nu in deze zwaardere lockdown. We kunnen ons goed voorstellen dat het daarom lastig is om de hond regelmatig te laten werken. Daarom adviseren wij om – ook al hebt u niet echt een doel – toch regelmatig met uw hond naar buiten te gaan, en hem of haar aan het werk te zetten. Loop eens een ander rondje in de wijk, of ga eens naar een park verderop, zodat de hond wat kilometers in tuig kan maken, en u ook aan uw broodnodige beweging komt. Ook kunt u voor het extra werkaanbod eens naar een andere (verderop gelegen) supermarkt gaan voor uw boodschappen. Moet u ergens naartoe met het OV? Stap dan eens een halte eerder uit, en loop een langer stuk naar uw bestemming. Zo houd u het werk er bij uw hond in, en blijft deze scherp en getraind.

Werk extra aan de appèl oefeningen

Het zal voor velen niet het leukste onderdeel van de instructie met de hond geweest zijn: het leren van de appèl oefeningen. Toch zijn deze niet alleen heel belangrijk om praktisch uit te kunnen voeren, maar een goed appèl kan ook leiden tot een nog sterkere band met uw hond. Ga daarom, nu we er minder op uit kunnen, eens wat vaker aan de slag met het appèl oefenen, en kijk eens of het u lukt om uw hond een extra oefening aan te leren. Zo blijft u de hersenen van uw hond, maar ook uw trainingsskills triggeren.

Maak wat vaker een langere (bos)wandeling

In beweging blijven is voor baas en hond gezond. Dat kan met het creëren van werkaanbod of het doen van appèl oefeningen, maar ook door het maken van een langere (bos)wandeling dan u gewend bent. Daag uzelf en uw hond uit, en loop eens een kilometer verder, of een ander rondje dan u gewend bent. Dat biedt voor beiden nieuwe prikkels, het zal u conditie verbeteren, maar ook een positief effect hebben op het geluk van uw hond.

Zorg ervoor dat de hond niet te dik wordt

Het klinkt heel cliché, maar als u minder beweegt, en dezelfde hoeveelheid blijft eten, wordt u dik. Dat geldt voor ons mensen, maar ook voor onze geleidehonden. Nu er door velen minder gereisd wordt, en de hond dus (onbewust) vaak ook minder ver loopt, en mentaal minder inspanningen hoeft te leveren, is de kans groter dat hij minder voedsel nodig heeft dan voordat de lockdown inging. Houd het gewicht van uw hond daarom extra goed in de gaten, en verminder de hoeveelheid voor als u aanzienlijk minder beweegt, of wanneer uw hond aankomt. U kunt uw hond bij de dierenarts laten wegen, maar ook thuis kunt u goed merken of de hond op gewicht is. Kunt u – zonder druk te zetten – de ribben van uw hond goed voelen? Dan is hij goed op gewicht. Moet u door een laagje vet heen om de ribben te voelen? Dan is uw hond te dik, en is het verstandig om hierover contact te zoeken met de geleidehondenschool of dierenarts, zodat voer en activiteit weer goed op elkaar kunnen worden afgestemd. Voelt u de ribben heel goed zonder druk te zetten, en steken bijvoorbeeld de heupbotten ook uit? Dan is uw hond wellicht te mager, en is het ook raadzaam om het voer en zijn beweging opnieuw af te stemmen, in overleg met de geleidehondenschool of uw dierenarts.

Lang haar en lange nagels

Vorige week hebben we jullie gelukkig kunnen berichten dat de trimsalons weer open mogen voor noodzakelijke trimbeurten. Dat betekent dat geleidehonden weer naar de trimsalon mogen. De tijd van (te) lang haar is dus voorbij. Maar let ook goed op de nagels van uw hond. Ook die zullen minder hard slijten nu er minder gelopen wordt. Worden de nagels te lang? (Check of deze de grond raken als de hond rustig staat, zo ja: dan zijn ze te lang), laat deze dan door een trimsalon of de dierenarts even bijknippen. Een te lange nagel is immers niet goed voor de hondenpoten.

Bij slecht weer: vermaak de hond in huis

Helaas komt het in de winter geregeld voor: een donkere, druilerige dag. We begrijpen heel goed dat u dan niet voor de lol een extra werkronde gaat maken. Gelukkig kunt u de hond binnenshuis ook goed vermaken. Het appèl kunt u ook binnenshuis oefenen, maar u kunt bijvoorbeeld ook snoepjes overal in huis verstoppen en deze laten zoeken, zodat de hond zijn neus (en hersenen) moet gebruiken.

Avondklok

Op dit moment is de avondklok van kracht, van 21:00 tot 4:30 uur. Gelukkig zijn hondenbezitters hiervan vrijgesteld. Wel is het zo dat ook wij de hond alleen moeten uitlaten. Uw partner of begeleider mag dus niet mee, of moet de hond zonder u uitlaten.