Een kijkje op de Floriade

Interview
Geplaatst op: 7 april 2022

Bettie woont zelf in Almere. In het dagelijks leven is ze predikant. Vanuit de Oogvereniging kreeg ze te horen dat de Floriade op zoek was naar iemand met een visuele beperking. “Het is mooi dat de Floriade zelf bedacht dat ze inclusief wilden zijn en dat ze mensen zochten die hierover wilden meedenken. We zijn een paar jaar lang iedere maand met elkaar om de tafel gegaan. Het was een divers gezelschap: mensen met het Syndroom van Down, met autisme, artrose, gebruikers van een scootmobiel, een vader van iemand met een meervoudige beperking, noem maar op. Samen hebben we gekeken hoe we een inclusieve Floriade kunnen realiseren.”

Als je het hebt over een inclusieve Floriade, dan komt daar heel veel bij kijken. Iedere maand kwam er een ander onderwerp aan bod. “We hebben bijvoorbeeld veel gepraat over sanitaire voorzieningen, daar heb ik ook van alles over geleerd. De toiletten zijn genderneutraal en de draaicirkel voor scootmobielen moet goed zijn. Voor slechtzienden is er rekening gehouden met het kleurgebruik: niet groen op groen of bruin op zwart, maar duidelijke kleurcontrasten.” En dat zijn dan alleen nog de toiletten.

Een ander onderwerp is het taalgebruik. “We maakten een vaartocht door het park, en ik merkte op dat de kapitein het telkens had over ‘hier’ en ‘daar’. Daar kun je met een visuele beperking niet zoveel mee, dus ik heb hem uitgelegd hoe het anders kon. De volgende keer bracht de kapitein een mooi verhaal over de bruggen die we passeerden. Dat is niet alleen voor ons prettig, een beeldend verhaal is voor álle bezoekers van de Floriade leuk om te horen.”

En er is nog veel meer gedaan. “De gidsen hebben zijn goed toegerust, ze vertellen heel veel. Daarnaast staan er overal QR-codes. Als je daar je telefoon bij houdt krijg je de bijbehorende uitleg voorgelezen.”

Naarmate het project vorderde werd Bettie steeds enthousiaster. “De medewerkers van de Floriade namen al onze informatie serieus en gingen ermee aan de slag. We voelen ons als leden van de werkgroep echt gewaardeerd. We leerden elkaar steeds beter kennen en daardoor is er ook een band ontstaan tussen de verschillende beperkingen. Je wordt echt wijzer met elkaar.”

We kunnen bijna niet wachten om een kijkje te gaan nemen op de Floriade. Welke tip geeft Bettie aan mensen die de Floriade willen bezoeken? “Als predikant vind ik het natuurlijk leuk om te vermelden dat er namens de kerken een beeldentuin is met 12 beelden die je allemaal kunt aanraken. Daarnaast is er een kerkgebouw dat met de zon meedraait gedurende de dag, heel bijzonder. En dan is er ook een cultureel programma, ik moet overigens nog wel ervaren hoe toegankelijk dat is. Ja, er is zoveel!”

Ga voor meer informatie naar de website van de Floriade >>