Een korte terugblik: Zeebonk Henk

Geplaatst op: 2 november 2021

Ik was blij verrast met dat telefoontje van Geert de Breucker. Hij vroeg mij of ik zin had om op 4 september mee te gaan met een klein aantal leden van de regio Groningen naar Lelystad om daar met een zeilboot het IJsselmeer op te gaan. Onze groep bestond uit vijf leden en drie begeleiders. We zouden zeilen met de Compaen, een catamaran. In normale omstandigheden kan deze zeilboot twaalf personen ontvangen; nu omwille van de coronabeperkingen slechts acht.

Aan boord van de Compaen heette kapitein Paul ons namens de stichting Zeilen met Visie welkom. Zeilen met Visie organiseert zeildagen voor bijzondere doelgroepen, zoals mensen met een beperking. Paul werd bijgestaan door twee bemanningsleden. Na het welkomstwoord werden we geholpen met het aantrekken van het zwemvest.

Het zal even na half elf zijn geweest, toen de Kompaen eerst op motorkracht de haven van Lelystad uitvoer om na zo’n half uur, toen de zeilen waren gehesen, op windkracht verder te varen. Toen de motor werd afgezet, hoorde je het geklots van het water en voelde je de deining.

De avond ervoor had ik het weerbericht van Flevoland opgevraagd en dat vertelde dat het zaterdag overwegend zonnig zou zijn, dus dacht ik dat mijn korte broek dan echt wel van pas zou komen. ’s Morgens was het bewolkt en wat aan de frisse kant, maar Ik liet me niet kennen.

Rond half één legden we aan in Trintelhaven, ongeveer halverwege de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen, een vluchthaven waar schepen in geval van nood kunnen binnenlopen. Daar is ook een restaurant. We aten daar zittend aan een picknicktafel ons meegebrachte eten op en genoten van de doorbrekende zon.

Op de terugweg vlijde ik me in een kussen op het dek naast Geert en droomde dat de Compaen naar Ibiza zou varen. Ik was dan ook een beetje teleurgesteld dat na enige tijd de haven van Lelystad weer in zicht kwam. Maar ja, je kunt niet alles hebben, nietwaar? Wat we wel hadden, was een leuke groep, een mooie boot en toch nog prachtig weer. We willen Geert, die deze excursie organiseerde, de bemanningsleden van de Compaen en onze begeleiders dan ook hartelijk danken voor deze geslaagde zeilactiviteit.