Even voorstellen: nieuwe bestuursleden Rob en Dorien

Vereniging
Geplaatst op: 27 juli 2023 nieuwe bestuursleden Rob van der Linden en Dorien Staal

Afgelopen juni werden Dorien Staal en Rob van der Linden geïnstalleerd als nieuwe bestuursleden bij de Oogvereniging. Zij vervangen Lex Hendriksen en Jan Plak, die beiden na drie termijnen en negen jaren trouwe dienst plaats hebben gemaakt. Rob en Dorien, beide woonachtig in onze Domstad, stellen zich graag aan je voor.

portretdorien staal in een fleurig blouseje

Dorien Staal (51 jaar)

Geboren en getogen in Utrecht besteedt Dorien haar vrije tijd graag in de sportschool en gaat ze in het weekend graag zeilen met vrienden.

Dorien deed een technische, bouwkundige studie in Eindhoven. Constructief ontwerper was het einddoel en na verschillende posities is ze nu verantwoordelijk voor een betonfabriek in Amsterdam, waar men casco’s oplevert voor de bouw. Een inclusief personeelsbestand is voor Dorien een belangrijk speerpunt.

‘Wat mensen vast leuk vinden om te weten is dat ik in het oude Oogziekenhuis woon in Utrecht. Ook wel bekend als het Ooglijdersgasthuis, of voluit geschreven het ‘Nederlands Gasthuis voor Behoeftige en Minvermogende Ooglijders’. Het werd geopend in 1895 en is recent gerenoveerd tot moderne appartementen. Ik groeide op in de buurt en kende het gebouw dus goed.’

Dorien heeft nog meer bestuurlijke ervaring. Ze is voorzitter van de Betonvereniging en heeft een rol in de Stuurgroep van het Betonakkoord, waar alle focus ligt op de verduurzaming van de betonsector.

‘Ik heb een warm gevoel bij de Oogvereniging, die ik leerde kennen via de voorzitter Margot Scheltema. Zij vroeg mij toen of een plek in het bestuur niet iets voor mij was. Dat leek mij heel interessant en na een gedegen selectieproces werd ik in juni formeel benoemd door de ledenraad!’

profielfoto rob van der linden in een donkergrijze colbert

Rob van der Linden (27 jaar)

Deze Brabander van origine (Aarle-Rixtel) woont sinds anderhalf jaar in de Utrechtse wijk Lunetten. In zijn vrije tijd is Rob te vinden in de sportschool of bij de kickboksvereniging. Daarnaast speelt hij ook nog eens goalball.

Al sinds achtjarige leeftijd wisten Rob en zijn familie dat hij de netvliesaandoening Stargardt heeft. Maar hij laat zich er niet door tegenhouden, want hij is hard bezig om zijn doctorsgraad te behalen. Rob werkt de komende drie jaar nog aan zijn promotieonderzoek bij het VUmc over mentale problemen bij mensen met een visuele beperking.

‘Mentale problemen komen veel voor in deze doelgroep, ongeveer bij één op de drie mensen. Er is nog te weinig bewustwording en begeleiding voor deze problematiek en daar hoop ik iets aan bij te dragen.’

De Oogvereniging kwam bij Rob in beeld toen hij op een oogheelkundig congres directeur Luuk-Jan Boon ontmoette. Rob draagt er graag aan bij om het leven van mensen met een visuele beperking wat makkelijker te maken. Niet alleen in zijn promotieonderzoek, maar dus ook bij de Oogvereniging.

Rob en Dorien, van harte welkom bij de Oogvereniging en veel plezier en succes!