Feestelijke start Glaucoomweek in het MUMC+

Glaucoom
Geplaatst op: 10 maart 2022

Alle patiënten die op deze maandagochtend een afspraak hadden op de poli oogheelkunde van het MUMC+ in Maastricht wachtte een bijzondere verrassing. Ineens waren ze publiek van de landelijke opening van de Internationale Glaucoomweek 2022. Onder het genot van koffie en een wafel mochten ze luisteren naar de speeches van Prof. dr. Henny Beckers en Bianca Abutan, bestuurslid van de Oogvereniging.

Krijg geen spijt, check op tijd!

Dat is de boodschap van de Glaucoomweek 2022. Henny Beckers stelde de patiënten in de wachtkamer vragen over glaucoom. “Weet u wat glaucoom inhoudt?” Veel mensen die zelf glaucoom hebben bleken dat niet te weten. Henny Beckers benadrukte hoe belangrijk het is om familieleden erop te wijzen dat ze zich moeten laten onderzoeken.

Bianca Abutan

Vroegtijdige opsporing is belangrijk

In Nederland zijn er maar liefst 338.500 mensen met glaucoom bekend bij de huisarts, vulde Bianca Abutan (Oogvereniging) aan. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Nog steeds weten veel mensen niet of ze tot de risicogroepen voor glaucoom behoren. Dit is belangrijk om te weten omdat zij hun ogen moeten laten onderzoeken. Vroegtijdige opsporing van glaucoom is belangrijk omdat dan behandeling kan worden ingezet en mogelijk gezichtsverlies kan worden voorkomen.

Niet te missen

Deze boodschap was in Maastricht niet te missen: hij stond op posters, wachtkamerschermen én op een informatiekaartje dat alle patiënten kregen uitgereikt. Niet alleen het MUMC+, ook andere ziekenhuizen in Nederland besteden aandacht aan de Glaucoomweek, waaronder het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht en Het Oogziekenhuis Rotterdam.

Over de campagne

De Glaucoomweek is een grote campagne van de Oogvereniging in samenwerking met de Optometristen Vereniging Nederland. Dankzij de inzet van 18 enthousiaste vrijwilligers van de Oogvereniging zijn in 50 ziekenhuizen zijn speciale wachtkamerschermen van de Glaucoomweek te zien. Deze schermen worden ook vertoond in 580 Huisartsenpraktijken, 500 Service apotheken en optiekzaken in heel Nederland. Daarnaast loopt er een campagne via social media en is er aandacht in de media.

Lees meer over de Glaucoomweek 2022 >>