Hulpvraagoplichting (ook wel WhatsApp-fraude genoemd)
Krijgt u een tekstbericht of e-mail van een bekende met een verzoek tot een betaling? Bel dan gelijk die persoon op om te checken of het klopt en klik nooit op een link naar een betaalverzoek zonder deze te checken met de betrokken persoon. Wees ook alert wanneer een bekende een nieuw telefoonnummer doorgeeft, check dit altijd.
Bent u opgelicht? Meld dit dan direct bij uw bank en doe aangifte bij de politie. Meld fraude ook altijd bij de
Fraudehelpdesk.
Bankhelpdeskoplichting (spoofing)
Stel, u wordt onverwachts gebeld door uw bank. De medewerker van de bank probeert u ervan te overtuigen een overboeking te doen of uw pincode te geven. Dit heet telefoon-spoofing Dezelfde manier van oplichting is er via SMS-berichten, dat wordt SMS-spoofing genoemd. In werkelijkheid vragen banken nooit aan u om overboekingen te doen, uw beveiligingscodes te geven of uw bankpas op te halen. Meld dergelijke telefoontjes of berichten direct bij uw bank en doe aangifte bij de politie. Dit kan via telefoonnummer
0900-8844 (lokaal tarief) of via de website van de
politie.
Phishing en smishing
Bij phishing of smishing vissen fraudeurs via valse e-mails, tekstberichten of de telefoon (vishing, of voice phising) naar vertrouwelijke identiteitsgegevens en uw beveiligingscodes om namens u te kunnen bankieren. Uw bank zal u hier nooit om vragen. Banken proberen zelf valse telefoonnummers en e-mail adressen op te sporen en te laten blokkeren. Wanneer u slachtoffer bent geworden van phishing, vergoedt uw bank in de meeste gevallen de schade (mits u zelf niet nalatig bent geweest).
Shouldering
Vindt u het ook zo vervelend? Iemand die vlak achter u staat bij het pinnen of geld opnemen? Deze vorm van fraude heet shouldering. Met een pincode alleen kunnen criminelen niets, maar ze weten precies hoe ze uw betaalpas te pakken moeten krijgen. Houd bij het intoetsen van uw code dus altijd uw hand of portemonnee over uw hand. Laat u ook niet afleiden bij het pinnen of geld opnemen. Bewaar uw bankpas op een veilige plaats, bijvoorbeeld in de anti-skim betaalpashouder die u van de Oogvereniging heeft gekregen. Meld verlies of diefstal van uw pas bij de bank.
Social engineering
Vraagt een willekeurig, onbekend persoon om uw persoonlijke gegevens, krijgt u een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn of lijkt er iets misgegaan te zijn na een bezoek aan een website en wordt u gevraagd op een link te klikken? Dan zou u wel eens te maken kunnen hebben met social engineering. Criminelen spelen hier in op bepaalde eigenschappen van mensen, zoals nieuwsgierigheid of onwetendheid.
Daarnaast zijn er nog andere vormen van fraude. Op de site
Veiligbankieren.nl worden alle vormen van fraude zeer uitgebreid uitgelegd. Een aanrader om te lezen!
Tips voorkomen fraude
Hieronder treft u een aantal handige tips om te voorkomen dat u het slachtoffer wordt van fraude.
- Vertrouwt u het niet: hang op, klik weg en bel uw bank
- Houd uw beveiligingscodes altijd geheim
- Typ nooit vertrouwelijke gegevens op een website in; een echte bank zal u nooit per e-mail of tekstbericht vragen om via een link naar een website te gaan die om uw beveiligingscodes vraagt.
- Doe dit ook niet telefonisch of in een tekstbericht.Laat uw bankpas nooit door een ander gebruiken.
- Ga nooit in op een onverwacht verzoek om geld over te maken. Controleer altijd de afzender én het bedrag.
- Beveilig de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken
- Meld incidenten direct aan de bank en volg de aanwijzingen van de bank op
Meer informatie
Voor meer informatie en handige filmpjes hoe fraude werkt en het te voorkomen, kunt u terecht op de website
Veiligbankieren.nl.