“Ga linksaf op de kruising”

Openbaar vervoer
Geplaatst op: 9 juni 2022

Op woensdag 8 en donderdag 9 juni 2022 testen ervaringsdeskundigen van de Oogvereniging in samenwerking met ProRail drie indoor navigatiesystemen binnen het station van Den Haag Centraal.

Onderscheid

De drie systemen onderscheiden zich van elkaar door de wijze waarop de positie van de gebruiker wordt bepaald en door vertaald naar de smartphone. Zo kunnen stickers op geleidelijnen, deuren of palen aangeven waar de gebruiker is en ontvangt dan aanwijzingen over de volgende stap van de looproute. Wat met stickers werkt, kan ook door infraroodbakens gedaan worden die in de buurt van de geleidelijnen hangen. De locatiebepaling van het systeem kan ook plaatsvinden met de camera in de smartphone. Na ingeven van de uiteindelijke bestemming berekent de camera de looproute aan de hand van de huidige locatie.

Meerwaarde

Wat is nu precies de meerwaarde van deze systemen boven de bestaande aanlijning? Alex Sauer, lid van het landelijk mobiliteitsnetwerk van de Oogvereniging legt uit dat “het systeem mij zekerder maakt. Ik bereid een reis altijd thuis voor en het systeem bevestigt mij dat wat ik thuis heb opgezocht, ook echt klopt. Daardoor voel ik mij zekerder.”

Gemakkelijk van A naar B

De eerste testen laten zien dat het systeem wat werkt met stickers op de aanlijning voor de gebruiker gemakkelijk toe te passen is. Wanneer de startlocatie is aangegeven, is het een kwestie van de aanwijzingen van het systeem volgen.

Lees en bekijk de reportage van de test op Den Haag Centraal >>