Gemeenteraadsverkiezingen: blinden en slechtzienden willen kiezen hoe ze kiezen

Geplaatst op: 10 maart 2022

Van toegankelijke naar inclusieve verkiezingen

Op 16 maart 2022 gaat Nederland weer naar de stembus voor de Gemeenteraadsverkiezingen. Voor de meeste mensen is dit de normaalste zaak van de wereld. Voor veel blinden en slechtzienden is stemmen nog altijd erg lastig. De Oogvereniging zet zich in voor inclusieve verkiezingen met keuzevrijheid. Niet alleen voor de partij, maar ook voor de stemwijze: met loep, stemmal en soundbox, met begeleiding of via machtiging.

‘Het feest der democratie’, zo wordt een verkiezingsdag ook wel genoemd. Meestal gaan mensen ‘even snel tussendoor’ stemmen, even gauw voor het werk of erna. Stemmen is echter niet voor iedereen een feest. Veel blinden en slechtzienden ervaren het stemproces als ontoegankelijk.

Keuzevrijheid

De Oogvereniging zet zich in voor inclusieve verkiezingen waarbij elke kiezer zelf de keuze maakt hoe te stemmen. Hierdoor kan het voor deze kiezers ook een ‘feest’ worden. Samen met alle betrokken partijen binnen Kennis Over Zien (waar de Oogvereniging onderdeel van uitmaakt), het ministerie van Binnenlandse Zaken en met behulp van gemeentes kunnen we hiervoor zorgen.

Er zijn meerdere mogelijkheden om te stemmen. Wil de kiezer het stemgeheim behouden, dan is mogelijk de loep met verlichting, de vergrootfunctie op de smartphone of de stemmal en soundbox een oplossing (overzicht waar de kiezer gebruik kan maken van de stemmal en soundbox). Zelf begeleiding meenemen naar het stembureau of hulp vragen aan een stembureaumedewerker is ook een mogelijkheid, evenals het machtigen van een derde. De kiezer kiest. Inclusief stemmen is dus geen zaak van een hulpmiddel, maar een samenhang van meerdere factoren.

Enquête

Om de verkiezingen in de toekomst volledig toegankelijk te maken, voert  Kennis Over Zien een onderzoek uit naar de ervaringen van blinde en slechtziende kiezers. De vragenlijst is vanaf 10 maart beschikbaar. Het is ook mogelijk de vragenlijst telefonisch in te vullen. Bel dan naar de Ooglijn op telefoonnummer 030-2945444. Meer weten over toegankelijk stemmen >>