Geslaagd eerste Oogcafé Vriezenveen

Provincie Overijssel
Vereniging
Geplaatst op: 14 juni 2023 Drie vrouwen aan tafel lachen en in gesprek

Het allereerste Oogcafé in Vriezenveen kan terugkijken op een geslaagde ochtend. Er hadden zich maar liefst dertien mensen aangemeld., Hiervan waren er 6 mensen die al regelmatig aanwezig waren bij de voorgaande lotgenotenbijeenkomsten. Daarnaast hadden zich twee Twenteranders aangemeld en ook nog iemand uit Almelo.

Ook waren er twee mensen met een visuele beperking uit Hengelo aanwezig. Zij vertegenwoordigden het Oogcafé Hengelo en Oogvereniging Overijssel. Tot slot waren Miranda van Evenmens aanwezig en ook de dochter van Jeanet.

Na iedereen van koffie en thee te hebben voorzien gingen we van start met een voorstelrondje waarin naam, woonplaats en oogaandoening werden besproken. Gedurende dit rondje kwamen al allerlei onderwerpen aan bod. Zoals tuinieren met een visuele beperking, audiodiscriptie en Komt dat Zien. Nog meer onderwerpen waren het wel of niet gebruik maken van een blindenstok, button of fietsplaatje. Ook hulpmiddelen zoals de GO box of Vo box die ondertiteling op tv kunnen vergroten of voorlezen, werden uitgebreid besproken.

Tijdens het tweede rondje koffie en thee gingen de door jeanet meegebrachte oude hulpmiddelen rond. Zoals een monoculair kijkertje, een sprekende wekker, een bolle loep en een bril om de tv dichterbij te krijgen (max tv) Een van de aanwezigen gaat deze bril tijdelijk uitproberen: “Mooi om op deze manier hulpmiddelen mogelijk een tweede thuis te kunnen geven.’

Kom je ook eens langs?

Op 26 september en 12 december vinden de volgende Oogcafés plaats in Vriezenveen. Meld je aan en we zien je graag! Klik hier om agenda van Overijssel te bekijken.