Gezocht: deelnemers voor onderzoek naar veilige oversteekplaatsen

Geplaatst op: 15 februari 2023 Jonge vrouw loopt over zebrapad

Kennis over Zien doet gebruikersonderzoek naar veilige voetgangersoversteekplaatsen in Utrecht en Dordrecht. Het doel van dit onderzoek is inzichten krijgen in de beleving van veiligheid bij oversteken in donkere situaties. Dit zal bijdragen aan het ontwikkelen van inzichten over veiligheid in de openbare ruimte in samenwerking met de Gemeente Utrecht en Dordrecht.

Het onderzoek betreft het lopen van een route/parcours in Utrecht of Dordrecht. Je mag kiezen welke locatie je voorkeur heeft. Tijdens het onderzoek zul je met een begeleider een aantal testen uitvoeren, waaronder een oogmeting (binnen) en een aantal testen op de locatie zelf (buiten). Tijdens het lopen van de route word je begeleid door een begeleider, waardoor de tests veilig worden uitgevoerd. Het onderzoek start als het helemaal donker is.

Wanneer

• 14 of 15 maart in Utrecht;
  • 22 of 23 maart in Dordrecht

Waar

Utrecht, Columbuslaan 153 of Dordrecht, Noordendijk 371

Bereikbaarheid met het OV

Bushalte dichtbij de testlocatie. Ondersteuning bij het reizen kan in overleg plaatsvinden.

Duur

Max. 2 uur, start tussen 18.30 en 20.00u (maximale eindtijd 21u)

Voor wie?

Je kunt deelnemen aan dit onderzoek als je:

• Een gezichtsscherpte hebt tussen 0.1 en 0.4, of een gezichtsveldbeperking (koker). Je verminderd zicht is met beide ogen (bilateraal).
  • Goed ter been bent
  • 65 jaar of ouder bent
  • Goedhorend of een gehoorapparaat hebt
  • Bereid bent om te reizen en een onderzoek te doen in de avond

Vergoeding: 30 euro voor één avond (max. 2 uur)

Meld je aan

Stuur een mail naar de Oogvereniging: testteam@oogvereniging.nl.

Vermeld in de mail de volgende gegevens:

• Naam
  • Adres en woonplaats (voor ondersteuning bij het reizen)
  • Telefoonnummer
  • Visus / gezichtsscherpte gegevens (hoeveel procent u ziet)
  • Voorkeursdatum en voorkeurslocatie

Precieze informatie over de startlocatie, datum en aanvangstijd zal volgen nadat je je hebt ingeschreven voor het gebruikersonderzoek. Natuurlijk kun je altijd een voorkeur dag en tijd doorgeven nadat je je ingeschreven hebt voor het onderzoek.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd vanuit Kennis over Zien, door Koninklijke Visio (Zicht op Toegankelijkheid), in samenwerking met OVLNL, gemeente Utrecht en de gemeente Dordrecht.

Het onderzoek wordt gefinancierd door het Bartiméus fonds (www.bartimeusfonds.nl).

Voor meer of andere vragen kunt u contact opnemen met frouckdeboer@visio.org Mobiel: 06 31 14 36 47.