Gezocht: versterking contactnetwerk ziekenhuizen

Vacatures
Geplaatst op: 12 mei 2023 vrouw op controle bij de oogarts.

Voor het project Contactnetwerk Ziekenhuizen zijn wij op zoek naar contactpersonen ziekenhuizen en een regio-coördinator. Help je mee de Oogvereniging, Maculavereniging en de Hoornvlies Patiënten Vereniging onder de aandacht te brengen bij de oogartsen?

Wat houdt het in?

Oogpatiënten attenderen

Steeds meer mensen worden geconfronteerd met een oogziekte. Zo’n 350.000 mensen in Nederland zijn slechtziend of blind. Iedereen verdient het om goed geïnformeerd te zijn over (het leven met) zijn of haar aandoening. Patiëntenorganisaties zijn belangrijk in het geven van die informatie. Bij de Oogvereniging, Maculavereniging en de Hoornvliespatiëntenvereniging kun je terecht voor vragen over je beperking, voor medische informatie, activiteiten en lotgenotencontact via oogcafés.

Ziekenhuizen en oogartsen spelen een belangrijke rol in het attenderen van patiënten op het bestaan van deze patiëntenorganisaties. Het is daarom cruciaal dat we contact leggen en onderhouden met alle ziekenhuizen en oogartsen in Nederland. Help jij ons hierbij?

Contact met ziekenhuizen op themadagen

Twee maal per jaar zoeken we contact met ziekenhuizen. In 2023 vond dat plaats in maart (de week van de zorg). In oktober(world sight day) bezoeken we de ziekenhuizen opnieuw. Tijdens deze bezoeken is het van belang het ziekenhuis erop te wijzen dat patiëntenverenigingen kunnen ondersteunen in het geven van voorlichting, waarmee de taken van de oogarts verlicht worden. Waar artsen medische informatie kunnen verstrekken, kunnen wij de rol daarna overnemen en informeren over alles wat volgt, zoals het leven met de aandoening.

Wie zoeken wij?

Wij zoeken een regiocoördinator voor de regio Noord (Drenthe, Friesland, Groningen). Ook zoeken we contactpersonen ziekenhuizen.

Functieomschrijving contactpersoon ziekenhuizen

Als contactpersoon ben je intermediair tussen de afdeling Oogheelkunde van een ziekenhuis en de patiëntenorganisaties. Je legt contacten en bouwt relaties en onderhoudt relaties met medewerkers van de afdeling Oogheelkunde.

Taken

• Je onderhoudt contact met de afdeling Oogheelkunde van 1 of meerdere zieken­huizen in de buurt van je woonplaats.
  • Je bezoekt de ziekenhuizen 2 keer per jaar. Een bezoek duurt ongeveer 30-45 minuten.
  • Je stelt je op de hoogte van belangrijke behoeften, ontwikkelingen en activiteiten in dat ziekenhuis.
  • Je draagt er zorg voor dat de afdeling Oogheelkunde weet dat de Oogvereniging, Maculavereniging en de Hoornvlies Patiënten Vereniging informatie kunnen verstrekken over het leven met een oogaandoening.
  • Je onderhoudt contact met je regiocoördinator en koppelt je bevindingen terug.

Wie ben jij?

• Je bent inzetbaar voor ongeveer 4 uur per maand.
  • Je bent iemand die zelfstandig naar de ziekenhuizen toe kan gaan.
  • Je bent communicatief vaardig.
  • Je hebt basiskennis van de verschillende oogaandoeningen en de gevolgen ervan voor het dagelijks leven (of bent bereid dit te leren).
  • Je bent in staat je als ambassadeur van de verenigingen op te stellen.

Functieomschrijving regio-coördinator

Als regio-coördinator ben je intermediair tussen de contactpersoon ziekenhuizen en de patiëntenverenigingen. Je coördineert de inzet van meerdere contactpersonen binnen jouw regio. Op dit moment zoeken we een coördinator voor de regio Noord (Drenthe, Friesland, Groningen). Als regio-coördinator houdt je overzicht en ondersteun je de contactpersonen waar nodig. Indien gewenst kan de regio-coördinator ook zelf contacten onderhouden met ziekenhuizen.

Taken

• Je bent eerste aanspreekpunt voor de contactpersonen ziekenhuizen in jouw regio.
  • Je zorgt voor goede samenwerking tussen contactpersonen en ondersteunt ze bij het werk dat ze doen.
  • Je stelt je op de hoogte van belangrijke behoeften, ontwikkelingen en activiteiten binnen zowel de patiëntengroepen als de ziekenhuis.
  • Je onderhoudt contact met de patiëntenverenigingen en koppelt de bevindingen vanuit de regio terug.

Wie zoeken we?

• Je bent inzetbaar voor ongeveer 4 uur per maand
  • Je bent een spin in het web en houdt contact met andere contactpersonen in de regio.
  • Je kunt mensen begeleiden en motiveren om actief te worden.
  • Je bent empathisch en creëert een positieve sfeer.
  • Je bent communicatief vaardig.
  • Je hebt basis kennis van de verschillende oogaandoeningen en de gevolgen ervan voor het dagelijks leven (of bent bereid dit te leren).
  • Je bent in staat je als ambassadeur van de verenigingen op te stellen.

Wij bieden

• Voorlichtingsmateriaal over verschillende oogaandoeningen om je basis kennis over oogaandoeningen en het leven met deze aandoeningen te verdiepen.
  • Je krijgt een vrijwilligersovereenkomst en je reiskosten worden vergoed.

Meer informatie of reageren?

Wil je meer informatie over deze functie? Of ben je benieuwd voor welke specifieke ziekenhuizen we nog vrijwilligers zoeken? Neem dan contact op met de Oogvereniging 06 – 86 80 70 58. Je kunt je reactie met motivatie sturen naar ziekenhuizen@oogvereniging.nl.