Handboogschieten is een sport vol uitdagingen, ook als je niet ziet waar het doel is waarop je schiet

Voor vrijwilligers
Geplaatst op: 21 oktober 2022

Ikzelf (Imari de Haan) ben sinds juni een volwaardig lid van Handboogschietvereniging De Eemschutters in Soest en sta wekelijks met goedzienden op de baan om mijn pijlen te schieten. Ik beleef hier veel plezier aan en wil graag door middel van dit verhaal duidelijk maken dat als je blind of slechtziend bent je wel degelijk volledig mee kunt doen als het gaat om het beoefenen van deze mooie sport.

Begin dit jaar hoorde ik via de voorzitter van regiogroep Zuid-Holland van de Oogvereniging dat er ieder jaar een meerdaags sportevenement wordt georganiseerd voor haar leden en handboogschieten ook één van de sporten is die dan kan worden beoefend. Natuurlijk vroeg ik mij af hoe dat dan in zijn werk gaat als je blind of slechtziend bent en je op een afstand van 18 meter het midden van het doel (het blazoen) moet zien te raken. Mijn nieuwsgierigheid was direct gewekt en ondanks dat ik nog maar een klein beetje restvisus heb, besloot ik deze sport eens te gaan beleven en bij een handboogschietvereniging om uitleg te vragen.

Ik zag geen angst en/of drempels om deze sport een keer uit te gaan proberen, maar zelfstandig je weg zoeken in een nieuwe sport kan toch best wel een uitdaging zijn. Het begin van mijn zoektocht was dus best wel spannend, maar de ervaring leert dat als ik ergens voor ga er een kans van slagen is en praten over mijn wens om eens kennis te maken met deze sport kan helpen om ergens voor mij een deur open te laten gaan.

Al snel kwam ik er achter dat er inderdaad verenigingen zijn die deze sport ook voor blinden en slechtzienden aanbieden oftewel ervaring hebben met het begeleiden van mensen uit onze doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld terecht bij Handboogschietvereniging Nimrod in Etten-Leur en Handboogschietvereniging De Eemschutters in Soest. Ikzelf schiet nu al een paar maanden bij de vereniging in Soest en omdat ik hier veel uitleg en alle hulp krijg die ik nodig heb, besloot ik al vrij snel lid te worden. Inmiddels ben ik een volwaardig lid en draai ik iedere dinsdag mee tijdens de vrije schietavond. Natuurlijk krijg ik wel enigszins hulp, maar kan ik op basis van hetgeen ik heb geleerd heel veel zelf doen.

Wat mij betreft is handboogschieten meer dan alleen een pijl door middel van een boog richting het middelpunt van een bord met diverse kleuren schieten. Het is namelijk een sport waarbij het draait om stabiliteit, een goede houding, aandacht en concentratie. En wat misschien wel het allerbelangrijkste is, is dat je kunt voelen of alles klopt.

Het mooie van deze sport is dus dat je heel veel op basis van je gevoel kunt doen. Ikzelf kan niet zien waar het doel is en dus schiet ik op gevoel. Ik gebruik hierbij een hulpmiddel zodat ik kan voelen in welke richting ik moet schieten. Dit is een statief waarbij mijn voeten de onderkant raken (ik zet deze tegen een dwarslat aan) en de handpalm van mijn linker hand een pen raakt die aan de bovenkant is bevestigd. Op die manier heb ik enigszins het idee dat ik goed sta.

Maar natuurlijk is dit niet alles, want een goede houding speelt ook nog een hele grote rol, want als deze niet goed is, vliegen je pijlen alle kanten op behalve de goede. Als eerste heb ik daarom uitleg gekregen over de horizontale en verticale lijn (rechtop staan en de uitgestrekte handen in lijn brengen met de schouders). Verder zijn alle stappen voorafgaand aan het schot uitgelegd en als je dit enigszins beheers, ga je vrij schieten om ervaring op te doen met het constant schieten. Mijn eerste uitdaging is dus om dit te leren oftewel 3 pijlen zo dicht mogelijk bij elkaar op het bord te krijgen. Dit is best wel moeilijk, maar eerlijk gezegd is het helemaal niet erg als dat niet direct lukt en heb ik al ervaren dat het super leuk is om te proberen jezelf bij ieder rondje te verbeteren.

Ik heb voor mijzelf dus de ideale sport gevonden want Ik kan meedoen aan een sport voor goedzienden, ik vind het fijn dat het bij deze sport draait om voelen, er voor mij veel uitdagingen zijn en het beoefenen van deze sport er bij mij voor zorgt dat ik alle zorgen even opzij kan zetten en dus volledig tot rust kom.