Hersenschorsimplantaat roept veel vragen op

Oogzorg
Geplaatst op: 17 december 2020

De visuele hersenschors stimuleren door middel van een implantaat is een idee dat al bijna 50 jaar oud is. Bij onderzoeken van het Nederlands Herseninstituut in samenwerking met een viertal Nederlandse universiteiten gebruikten onderzoekers afgelopen jaren nieuwe implantaten met 1024 elektroden. Dit is veel meer dan bij eerder onderzoek mogelijk was. De eerste resultaten met testen op apen, onlangs gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift Science, zijn veelbelovend. Lees het volledige artikel op de website van het Nederlands Herseninstituut.

Vragen en antwoorden

Afgelopen weken kregen we veel mails en telefoontjes van mensen die vragen hadden over dit nieuws. Hieronder een paar vragen en antwoorden.

• Wanneer komt de hersenschorsprothese op de markt? Er wordt nu getest op apen. Dit lijkt succes te hebben. Het zou al mooi zijn als er binnen 5 jaar getest kan worden op mensen, met een succesvol resultaat. Het Herseninstituut hoopt in 2023 de eerste tests (trials) op mensen te kunnen doen, maar dat is ambitieus. Als deze trials succesvol zijn dan komt de oplossing mogelijk op bredere schaal beschikbaar na 3 tot 5 jaar. Het zal dus echt nog een aantal jaren duren voordat de prothese gefinetuned is, voordat er is besloten wie ervoor in aanmerking komen en hoe de prothese vergoed wordt. Kortom: het gaat nog jaren duren voordat dit voor een grote groep mensen beschikbaar komt.
  • Ik wil proefpersoon zijn, kan dit? Het Herseninstituut selecteert mensen die in aanmerking komen om de prothese te testen. De selectie voor kandidaten voor de trials zal waarschijnlijk verlopen via Visio en Bartiméus. Dit gebeurt ca. 9-12 maanden voordat de trials starten.
  • Kan iemand met een oogprothese baat hebben bij deze ontwikkeling? Dat ligt eraan of iemand gezien heeft.
  • Hoe lang gaat de prothese mee? Dat is nog onbekend.
  • Zijn er bijwerkingen? Dat is nog niet duidelijk. Dit moet blijken uit de tests.
  • Wat kan iemand met 1024 pixels waarnemen? En kan dit aantal ook uitgebreid worden? Het zicht met het hersenimplantaat is vergelijkbaar met wat er te zien is op een matrixbord langs de snelweg. Het streven is om het aantal pixels uit te breiden. Hiermee wordt het beeld dus ook gedetailleerder.

Als u vragen hebt, kunt u bellen of mailen met de Ooglijn: 030-2945444 / ooglijn@oogvereniging.nl.

Oogvereniging in het NOS-journaal

Vrijdagavond 3 december was de Oogvereniging in het NOS Journaal. We gaven onze reactie op het hersenimplantaatnieuws: “Het is mooi dat dit soort onderzoek plaatsvindt”, stelt Luuk-Jan Boon, directeur van Oogvereniging. Bekijk de uitzending van het NOS-journaal terug (vanaf 14:58).