Humoristisch, vrolijk en herkenbaar: de avonturen van Geleidehond Yoko in boekvorm en op Facebook

Geleidehonden
Geplaatst op: 29 september 2022

Sinds 2019 beschrijft Annemiek ‘namens’ haar geleidehond Yoko op Facebook wat zij samen met haar ‘vrouwtje’ beleeft. Het aantal volgers groeide snel (meer dan 5.100!) en men reageerde zeer enthousiast, waardoor Annemiek besloot Yoko’s avonturen te bundelen in dit fantastische boek.
Net als op haar Facebookpagina vertelt Yoko op een luchtige en grappige manier hoe ze Annemiek veilig over straat leidt, wat een geleidehond allemaal met zich meebrengt, hoe lastig het is voor Annemiek om slechtziend door het leven te gaan, maar ook hoe positief zij in het leven staan en hoe Yoko en Annemiek geen enkele uitdaging uit de weg gaan! Van veel geleidehondengebruikers heeft Annemiek al enthousiaste reacties ontvangen. De herkenbaarheid is groot en ‘Geleidehond Yoko’ schets een goed beeld van wat een geleidehond voor een blinde of slechtziende betekent.

Toegankelijk voor iedereen

‘Geleidehond Yoko’ is toegankelijk voor blinden en slechtzienden, er is namelijk een digitale luisterversie en een Daisy van uitgebracht. De gedrukte versie is uitgegeven als full-colourboek. Hierin staan niet alleen vele avonturen beschreven, maar ook prachtige foto’s en verschillende QR-codes die verwijzen naar Van Munsters YouTube-kanaal ‘Hier isss Annemiek’, waarop video’s staan die Yoko’s verhaal ondersteunen. Op deze wijze kunnen geleidehondengebruikers hun omgeving ook een visueel beeld geven bij het leven met een geleidehond.
‘Geleidehond Yoko’ is als full-colourboek (€22,50 zonder verzendkosten, ISBN 9789083177175), e-book (€10,-, ISBN 9789083177106), audioboek (€10,-, ISBN 9789083177113) en Daisyboek* (€10,-, ISBN 9789081567398) te bestellen via o.a. de eigen website van Annemiek van Mmunster en Bol.com. ‘Geleidehond Yoko’ is geen commercieel initiatief. De opbrengsten van alle boeken van Annemiek van Munster gaan naar Stichting Zicht in Zicht.

Stichting Zicht in Zicht

‘Geleidehond Yoko’ wordt net als Van Munsters eerste twee boeken ‘+23, Een revalidatieproces in beeld’ (2010) en ‘Expeditie Ribbelroute – Slechtziendheid in het dagelijks leven’ (2013) uitgegeven door Stichting Zicht in Zicht. In haar tweede boek beschrijft ze onder andere de komst van haar eerste geleidehond Chanda. Stichting Zicht in Zicht is een stichting die zich inzet voor mensen met een visuele beperking. Ook met deze uitgave wil Zicht in Zicht op een laagdrempelige manier de aandacht vestigen op de vaak onbegrepen handicap slechtziendheid. De stichting brengt middels projecten en publicaties slechtziendheid over het voetlicht om zo een betere integratie in de maatschappij te bewerkstelligen.

Het project ‘Geleidehond Yoko’ is mede tot stand gekomen door een crowdfundingsactie waaraan honderden particuliere en zakelijke donateurs een bijdrage hebben geleverd. Ook diverse blinden- en slechtziendenfondsen zoals het Bartiméus Fonds en de LSBS hebben een substantiële bijdrage geleverd.

Volgen?

Volg geleidehond Yoko op Instagram via @GeleidehondYoko en op Facebook.

.