Impressie trainingsweekend geleidehonden 2023

Geleidehonden
Geplaatst op: 14 december 2023 groepsfoto van de deelnemers van het trainingsweekend

In september kwamen 41 nieuwsgierige geleidehondenteams naar de Veluwe voor het jaarlijks trainingsweekend van onze ledengroep. Naast de 4 leden van de activiteitencommissie , hebben een grote groep vrijwilligers. En al het hotelpersoneel heeft de deelnemers en hun honden verwend en goed verzorgd. Na aankomst gaven de vrijwilligers iedereen een rondleiding en zijn de kamers verdeeld.

Vrijdagavond

De eerste avond zijn de huishoudelijke afspraken en het globale programma uitgelegd. Ook werd gesproken over de noodzakelijke aanpassingen voor de hondjes, door de hoge temperaturen in Lunteren. Na een heerlijk 3-gangen diner konden de gesprekken met bekenden en met nieuwe gezichten van start gaan. Dit contact met alle ervaringen en met tips van gebruikers is een belangrijk deel van dit weekend. Ze spraken over de verschillen in voer, geleidetuigen, over dierenartsbezoeken en gezondheid en ook over toegankelijkheid met een geleidehond.

Zaterdag

Zaterdagochtend zijn als eerste de workshops en de indeling uitgelegd. Na het ontbijt stonden de workshophouders in de startblokken. Dit jaar zijn de volgende nieuwe workshops geregeld:

• Vuurwerkangst bij honden waarin tips en een apparaat met speciale tonen werd uitgelegd. Alles om de reacties van de hond op harde knallen te verminderen.
  • H.B.O voor honden waarin deelnemers hun kennis van honden vergroten, kwetsuren snel opmerken en de band met de hond versterkt wordt.
  • Terug van weggeweest en op verzoek: Dogi-dance waarin door het leren van trucs de honden meedansen met hun baasjes.

Door enthousiaste reactie uit vorige jaren stonden de bekende workshops zoals Hoe goed ken ik mijn hond?, Hondenmassage, Speuren + detectie en Bosbeleving op het programma. Die ochtend is genoten door de deelnemers en de wor  kshophouders, maar zeker ook door de honden die in het middelpunt stonden. Tijdens de heerlijke lunch werd gesproken over de versterkte band tussen hond en gebruiker.

Middagprogramma

Die middag startte de 2e ronde van workshops. Van enkele workshophouders kregen de deelnemers materiaal mee om thuis nog te oefenen en te herhalen wat geleerd is op deze dag.  Voor sommigen was het inspannend en anderen kregen er juist weer energie van. De nieuwe ideeën zijn in ieder geval een mooi resultaat van dit weekend. Zaterdagavond was het een drukke maaltijd die opnieuw goed smaakte.

Diepgang in de avond

Die avond was er ruimte om de gesprekken en kennismakingen van vrijdagavond te verdiepen.

Zondag ook warm

Op zondagochtend was het opnieuw heel warm en was de wandeling ingekort en vervroegd voor het welzijn van mens en dier. De laatste leuke activiteiten zijn verzorgd door de activiteitencommissieleden en door vrijwilligers. Na het opbouwen van de Escape-room zijn tweetallen gevormd die met deze activiteit een prijsje konden winnen. Dat maakte het spannend. Bedankjes voor alle hulp en zorg, ook in deze hoge temperaturen, zijn uitgedeeld aan de vrijwilligers, het hotelpersoneel en natuurlijk aan de activiteitencommissie.

Na het maken van de groepsfoto, de evaluatie en het ontvangen van een Goodiebag  kwam een eind aan dit trainingsweekend voor de gebruikers en hun geleidehonden. Hopelijk lukt het de commissie om voor 2024 opnieuw genoeg sponsers te vinden voor meer dan 40  deelnemers!

Foto’s

Hieronder staan enkele foto’s. Wil je alle foto’s ontvangen? Stuur dan een e-mail naar geleidehondgebruikers@oogvereniging.nl met het onderwerp: foto’s trainingsweekend 2023.

een man met een hertengewei in een boswachersoutfit

Een van de workshops, buiten in de natuur

een witte geleidehond, vermoedelijk een labradoodle wordt bestudeerd door een deelnemer

Twee deelnemers met een witte geleidehond