Interview: Help jij mee de politiek inclusief te maken?

Geplaatst op: 20 april 2022

Waarom organiseert de Oogvereniging dit evenement?

Als Oogvereniging doen we mee aan een project van de Europese Blindenunie, dit evenement wordt op 9 mei (Europadag) in tien verschillende landen in Europa georganiseerd. Gezien de situatie in Oekraïne is dit onderwerp belangrijker dan ooit, want het doet ons realiseren dat democratie niet vanzelfsprekend is en dat het een voorrecht is om deel te kunnen nemen aan de politiek. Daarnaast is het ook erg leuk om actief te zijn in de politiek, met name in de lokale politiek, want je leert allerlei mensen uit je woonplaats kennen. Je weet wat er speelt in je gemeente en je hebt de kans om beslissingen te beïnvloeden, zodat het inclusieve beslissingen worden en dat mensen met een oogaandoening ook mee kunnen doen. En daarmee heb je een hele belangrijke rol, je spreekt voor jouw achterban.

Wat willen we bereiken op 9 mei?

Op 9 mei willen wij inzicht krijgen in wat de barrières zijn voor mensen met een oogaandoening die deelnemen aan de politiek en hoe deze uitdagingen opgelost kunnen worden. Er zijn vast mensen die daar een oplossing voor hebben gevonden. Ziende mensen in de politiek zijn zich vaak niet bewust van de barrières, maar ze zijn zich ook niet bewust van de oplossingen. Met deze kennis willen we een stappenplan ontwikkelen waarmee we ziende politici, ambtenaren, griffiers etc. willen inspireren en helpen zodat ook in hun gemeente of partij mensen met een oogaandoening mee kunnen doen. Want mensen met een oogaandoening hebben een andere blik op zaken en deze wordt op dit moment nog onvoldoende meegenomen in de politiek.

Praktische informatie

Het evenement vindt plaats op maandag 9 mei 2022 tussen 13.00 uur en 17.00 uur in vergadercentrum ZZIN in Den Haag Centraal station. Het is mogelijk om de bijeenkomst online bij te wonen.

Aanmelden

Bent u actief in bijvoorbeeld een politieke partij, Wmo-raad, gehandicaptenplatform of wilt u graag actief worden in de politiek? Praat dan mee op 9 mei. Meld u snel aan >> Meld u aan voor 3 mei.