Interview: ‘Het enthousiasme is helemaal terug in Utrecht’

Provincie Utrecht
Vereniging
Geplaatst op: 5 juni 2023 profielfoto jody van den brink met daarnaast een foto van het centrum van Utrecht

Na een aantal jaren radiostilte is regio Utrecht weer helemaal ‘back in business.’ Naast de oogcafés worden er diverse activiteiten georganiseerd en is het enthousiasme terug in de regio. Voorzitter Jody van den Brink (66) vertelt over de afgelopen anderhalf jaar.

Eind 2021 besloot van den Brink, samen met andere leden uit de regio, dat het zonde was dat er geen kernteam Utrecht meer bestond binnen de Oogvereniging. Zij staken de koppen bij elkaar en zo ontstond er een nieuw kernteam Utrecht, al noemt van den Brink het liever een ‘verkenningsteam’. Hun doel: polsen naar animo om de regio Utrecht nieuw leven in te blazen. Daarnaast willen ze inzetten op continuïteit van de regio.

Ik voelde dat de mensen het jammer vonden dat er niet zoveel meer georganiseerd werd en wilde daar graag iets aan doen. De georganiseerde activiteiten vond ik zelf ook altijd nuttig en leuk.

Utrecht is terug

Inmiddels, anderhalf jaar later, telt het team vijf enthousiaste leden. Daarnaast bouwt het kernteam aan een netwerk met connecties die een bijdrage kunnen leveren voor de regio Utrecht. Zoals het bieden van een interessant activiteitenprogramma. Hierdoor blijft met een gedeelde inspanning, de agenda goed gevuld.

De afgelopen twee jaar was er genoeg te doen, bijvoorbeeld een stadswandeling door Utrecht, ledenbijeenkomsten en een uitstapje naar de sterrenwacht. Ook themabijeenkomsten als bloemschikken voor de kerst, een Chinese avond met culinair eten en een wijnproeverij stonden op het programma. Eén ding hadden deze evenementen gemeen: het was er ouderwets gezellig.

We zijn blij met hoe het gaat. Er wordt veel georganiseerd en de reacties zijn positief. De opkomsten zijn goed en de bezoekers komen graag weer terug. Mensen zijn blij dat er weer wat te doen is!

Taken als voorzitter

Op de vraag wat haar rol als voorzitter nou precies inhoudt, loopt het antwoord uiteen. ‘Ik zet lijntjes uit bij leden en connecties, maak (en bewaar!) overzicht over lopende zaken en probeer mensen te binden aan het team. Het is een beetje een leidersrol en dat vind ik leuk om te doen. Ook denk ik mee over nieuwe ideeën voor activiteiten.’

‘Het is niet altijd eenvoudig geweest…’, vervolgt van den Brink. ‘De meeste teamleden en betrokkenen hebben ook allerlei andere vrijwilligersklussen of een betaalde baan ernaast. Daarom is het zaak om slim om te gaan met de tijd die de teamleden beschikbaar hebben. Maar de positieve reacties geven veel voldoening.’

Nevenactiviteiten

Van den Brink is, naast haar voorzittersrol, ook betrokken bij Stichting Utrecht in Dialoog, waar zij samen met andere enthousiaste vrijwilligers dialogen organiseert ter voorkoming van polarisatie in de maatschappij. Daarnaast is zij actief als mantelzorger en momenteel betrokken bij een koor en een wandel- en leesclub. Al op haar 18e was van den Brink werkzaam als secretaris bij de Nederlandse Blindenbond.

Per december neemt Jody van den Brink helaas afscheid van het kernteam, dat zich dus liever als verkenningsgroep typeert. ‘Mijn doel was om de boel weer draaiende te krijgen en dat is gelukt. Nu geef ik het stokje graag door aan de volgende die het leuk vindt om de leiding te pakken. Het doet mij goed om te zien dat de rest van het kernteam vol gas vooruit wil blijven gaan.’

_

Lijkt het jou interessant om voorzitter te worden van het kernteam Utrecht? Neem contact op met Jody van den Brink via 030 27 19 280 of utrecht@oogvereniging.nl, of bekijk hier de vacature.