Kennis Over Zien lanceert toolbox inclusief stemmen

Geplaatst op: 14 februari 2022

Maar voor een groot deel van de mensen met een visuele beperking ligt dit anders. Zij kunnen nog niet altijd op een veilige manier bij het stembureau komen, laat staan dat ze dan zonder hulp hun stem uit kunnen brengen.

Daarom hebben Koninklijke Visio, Bartiméus, de Robert Coppes Stichting en de Oogvereniging gezamenlijk op Kennis over Zien een toolbox ontwikkeld om gemeenten te ondersteunen. Hierin is aandacht voor het toegankelijk aanbieden van informatie voor kiezers en het toegankelijk inrichten van een stemlokaal. Ook bevat de toolbox informatie voor stembureauleden over gebruik van hulpmiddelen en op welke manier ze kiezers met een visuele beperking mogen helpen.

Na de Gemeenteraadsverkiezingen zal Kennis Over Zien aanbevelingen doen om de bestaande richtlijnen voor inclusief stemmen aan te vullen.

Ga naar de toolbox inclusief stemmen