Kennis over Zien: toekomstplannen en inzet ervaringsdeskundigen

Geplaatst op: 29 juni 2022

Zowel voor de mensen met een visuele beperking zelf als zorgprofessionals. Met Kennis Over Zien slaan de Oogvereniging, Bartiméus, Koninklijke Visio, Robert Coppes Stichting en Macula Vereniging de handen ineen om dit mogelijk te maken.

Toekomstplannen voor Kennis over Zien

Binnen Kennis over Zien wordt onderzoek gedaan op de volgende 5 thema’s:

1. Ik zit goed in mijn vel
  2. De wereld is voor mij toegankelijk
  3. Mijn mogelijkheden en beperkingen zijn goed in beeld
  4. Ik krijg de juiste professionele zorg
  5. Technologie biedt mij kansen

Sinds de start van Kennis over Zien in 2020 zijn veel mooie dingen bereikt en dat willen we in de toekomst natuurlijk voortzetten. De 5 betrokken organisaties hebben daarom de afgelopen maanden nagedacht over het vervolg van Kennis over Zien. Welke projecten krijgen een vervolg? En welke ideeën en suggesties zijn er voor (nieuwe) onderzoeksprojecten?

De komende tijd gaan we aan de slag om de wensen en behoeften van de zorgprofessionals én ervaringsdeskundigen te vertalen naar een mooi kennisprogramma voor de komende 4 jaar.

Inzet ervaringsdeskundigen

Binnen Kennis over Zien hebben onderzoekers elk jaar de mogelijkheid om nieuwe onderzoeksideeën in te dienen. Als Oogvereniging vinden wij het belangrijk dat bij alle onderzoeken en activiteiten die van start gaan binnen Kennis over Zien ervaringsdeskundigen worden ingezet. Zij zorgen ervoor dat ideeën aansluiten op de dagelijkse werkelijkheid van mensen met een visuele beperking. Als ervaringsdeskundige werk je samen met zorgprofessionals en onderzoekers om onderzoeksideeën uit te werken tot subsidieaanvragen.

De ideeën die dit jaar zijn ingediend zijn:

• Prevalentie en risicofactoren van posttraumatische stress bij mensen met een visuele beperking (Robert Coppes Stichting in samenwerking met Amsterdam UMC).
  • Welbevinden onder ouderen met een visuele beperking en verbeteringen in woonzorg en zorg thuis (Bartiméus in samenwerking met Radboud Universiteit Nijmegen).
  • Hulp aan braillelezers voor het ontwikkelen van wiskundige concepten (Visio in samenwerking met Universiteit Utrecht en Erasmus MC).
  • Ontwikkelen richtlijnen om de toegankelijkheid van afbeeldingen te verbeteren door middel van beeldbeschrijvingen (Bartiméus in samenwerking met Universiteit Tilburg).

Inmiddels zijn 5 ervaringsdeskundigen gekoppeld aan deze onderzoeken.