Kleine klus, grote impact

Geplaatst op: 24 maart 2022

Hans van Dijl (75 jaar, gepensioneerd) heeft glaucoom. “Ik ben ik regelmatig op controle bij de oogarts. Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen ben ik lid geworden van de Oogvereniging.”

Kortstondige actie

In de nieuwsbrief van de Oogvereniging zag hij een oproep. “Ik las dat er vrijwilligers gevraagd werden voor een kortstondige actie en dat leek me leuk, dus ik heb me aangemeld.”

Samen met 17 andere vrijwilligers belde hij naar ziekenhuizen met de vraag of ze wilden meedoen aan de Glaucoomweek. “Ik heb 12-14 ziekenhuizen gebeld. Soms ging het vlot, soms duurde het even voor je de juiste persoon te pakken had.” Hans vertelde de medewerkers van de ziekenhuizen wat de Glaucoomweek inhield en vroeg of ze posters of een digitale presentatie voor in de wachtkamer wilden.

Dankzij de inzet van Hans en de andere vrijwilligers was de boodschap van de Glaucoomweek in meer dan 50 ziekenhuizen te zien. Op deze manier zijn er duizenden mensen gewezen op het belang om hun ogen te laten checken op glaucoom.

Iedereen is erg vriendelijk

Als Glaucoomweek-vrijwilliger denkt Hans actief mee en ziet hij daardoor ook alweer verbeterpunten voor volgend jaar. “We hebben ons gericht op poli’s oogheelkunde, maar juist ook op andere plekken in het ziekenhuis – waar mensen helemaal niets van ogen af weten – wil je mensen over de risico’s van glaucoom informeren.”

Hoe kijkt hij terug op deze actie? “Ik vond het leuk om te doen. In zijn algemeenheid is iedereen erg vriendelijk en de bereidheid om mee te werken is groot. Ik vind het prima om hier volgend jaar weer aan mee te doen.”