KPN Gidsservice stopt

Geplaatst op: 28 april 2023 ouderwetse rode telefoon

Sinds 1 januari 2023 werkt KPN Gidsservice niet meer. Via de Gidsservice konden mensen die moeite hadden met het raadplegen van een telefoongids tegen lokaal tarief telefoonnummers opvragen. KPN stopt definitief met het aanbieden van de Gidsservice en heeft dit besproken met de Oogvereniging.

KPN stopt met de Gidsservice, omdat de dienst steeds minder gebruikt werd. Aangescherpte wettelijke regels beschermen consumenten die 18XYnummers (betaalde informatienummers) bellen bovendien beter tegen hoge kosten. Bel je een informatienummer, dan moet de medewerker je om toestemming vragen voordat hij/zij je doorverbindt met het nummer dat je hebt opgevraagd. Ook mag de medewerker niet meer doorschakelen naar gratis 0800-nummers, maar moet je dat nummer zelf bellen, waardoor het voor jou gratis blijft. Verder gelden er maximumtarieven per minuut en per doorverbonden gesprek.

Tips voor het beperken van de kosten

Vraag je een telefoonnummer op via een betaalde nummerinformatiedienst? Schrijf het nummer op of spreek het in en bel vervolgens zelf. Laat je dus niet doorverbinden.

Schrijf veelgebruikte telefoonnummers op of bewaar ze in een gesproken telefoonboek, bijvoorbeeld op je telefoon of je memorecorder.

Nummers en tarieven

Via de volgende telefoonnummers kun je nummerinformatie krijgen:

Telefoonnummer Tarief per minuut
1803 110 ct