Kwaliteit reisassistentie in OV moet betrouwbaar zijn

Openbaar vervoer
Geplaatst op: 17 november 2021

Mensen met een beperking die reisassistentie nodig hebben moeten met een gerust hart de trein kunnen nemen. Mensen met een beperking moeten zich net als ieder ander vrij en zo zelfstandig mogelijk kunnen verplaatsen naar school, werk, familie en sociale en maatschappelijke activiteiten. Dit is de mening van de Oogvereniging en andere belangenorganisaties zoals Ieder-In.

De laatste tijd bereiken ons meerdere signalen dat de kwaliteit van de reisassistentie bij NS te wensen over laat. De eerder betrouwbare service heeft een grote deuk gekregen. Bij meerdere mensen kwam de reisassistentie niet opdagen of er ontbrak cruciale informatie over de reis of klant.

Hoe is dit zo gekomen?

Omdat er op stations steeds minder gebruik wordt gemaakt van de OV Service, Ticketwinkels en de informatiebalies wil NS de serviceverlening op stations aanpassen. Dit betekent dat er op veel stations servicepersoneel van NS verdwijnt of minder aanwezig is.

Afgelopen maanden vonden er gesprekken plaats tussen NS en ervaringsdeskundige vertegenwoordigers van de belangenorganisaties om de effecten op toegankelijkheid in kaart te brengen en wat hieraan te doen is.

In 2024 is er op elk station waar de NS op rijdt reisassistentie beschikbaar. Op stations waar geen NS-personeel aanwezig is, verzorgt een derde partij op afroep al langer de reisassistentie. Door het verdwijnen van NS-personeel op meerdere stations neemt deze partij momenteel veel aanvragen van reisassistentie over die voorheen door NS-personeel werd gedaan. Dit zorgt voor extra druk bij deze derde partij en is de kwaliteit die ze kunnen leveren op dit moment niet op orde. Dat de assistentieverlenging door een derde partij betrouwbaar blijft is voor ons essentieel als NS dit overdraagt naar een andere partij.

Blijf je ervaring delen

Wij houden in de gaten of zowel de capaciteit als de kwaliteit van de dienstverlening op orde blijft.  Ervaar je problemen, laat het ons weten via de Ooglijn. Zij zijn telefonisch bereikbaar via 030-2945444 of ooglijn@oogvereniging.nl