Lang wachten op eerste afspraak bij de oogarts

Oogzorg
Geplaatst op: 21 april 2022

In maart 2022 is de gemiddelde wachttijd van alle ziekenhuis- en oogklinieklocaties 6,9 weken. Als we alleen naar ziekenhuizen kijken, is de gemiddelde wachttijd hoger, namelijk 8,4 weken.

De regel is dat een patiënt voor een eerste afspraak binnen vier weken bij een polikliniek terecht kan. Maar bij oogheelkunde duurt het vaak langer, tenzij er sprake is van spoed.

Ruim 55% van de ziekenhuizen en oogklinieken voldoen niet aan deze norm. Hiervan heeft bijna 9% een wachttijd van langer dan een kwartaal.

De cijfers van maart 2022 zijn gebaseerd op 191 locaties waarvan 134 ziekenhuizen en 57 oogklinieken.

Top-3 poliklinieken oogheelkunde

In maart 2021 staan drie ziekenhuizen uit Zuid-Holland in de top-3 met de langste wachttijden. Dat zijn:

• Langeland Ziekenhuis Zoetermeer met 31 weken
  • Reinier de Graaf met locaties in Delft en Naaldwijk met 26 weken
  • Alrijne Ziekenhuis met locaties in Alphen aan den Rijn, Leiden en Leiderdorp met 22 weken

Gemiddelde wachttijden per provincie

Er is geen goede spreiding van oogartsen over het land. Dit is een van de redenen dat in bepaalde provincies de wachttijden langer zijn dan in andere provincies.

In de provincies Friesland en Groningen zijn de gemiddelde wachttijden het langst, respectievelijk 10,9 en 10,3 weken.

De provincies met de kortste wachttijden zijn in maart Zeeland met 1,9 weken en Noord-Brabant met 5,1 weken.

Hieronder staat een lijst met per provincie met de gemiddelde wachttijd in weken:

• Friesland: 10,9
  • Groningen: 10,3
  • Overijssel: 9,2
  • Zuid-Holland: 8,9
  • Drenthe: 8,1
  • Flevoland: 6,8
  • Gelderland: 6,2
  • Noord-Holland: 6,0
  • Limburg: 5,4
  • Utrecht: 5,3
  • Noord-Brabant: 5,1
  • Zeeland: 1,9

Over dit artikel

De Oogvereniging houdt de wachttijden van de poliklinieken oogheelkunde scherp in de gaten. In 2022 publiceren we elk kwartaal een artikel over de wachttijden in de oogzorg. De gegevens die de Oogvereniging gebruikt heeft, zijn aangeleverd door Mediquest.

De juiste oogzorg op de juiste plek

De Oogvereniging zet zich in voor een betere toegankelijkheid van de oogzorg. We doen dit in samenwerking met oogartsen en optometristen in het project De juiste oogzorg op de juiste plek.