Lekker museum! Alle zintuigen inzetten bij museumbezoek

Oor & oog
Geplaatst op: 3 maart 2023 Helma Pascaud wordt gefilmd in het museum

Helma Pascaud: Op een dag krijg ik een mail met verzoek van Elvera van Leeuwen van Stichting Oren en Oren Tekort om als visueel en auditief beperkte een museum te bekijken: Bakkerijmuseum ‘De Oude Bakkerij’ in Medemblik, een leuk en oud familiebedrijf met bevlogen werknemers. We zullen er een rondleiding krijgen en er zullen video-opnames worden gemaakt om de toegankelijkheid van musea te bevorderen. Hierbij een verslag van een dagje in een ‘lekker museum’!

Zo rijden wij (echtgenoot Greg en ik) op 9 december 2022 naar Medemblik, een ons welbekend stadje. Iets later dan de bedoeling is vanwege oponthoud op de weg komen we aan en worden hartelijk ontvangen door Elvera van Ogen en Oren tekort. We krijgen een kop koffie voor ons neus en praten bij. Er is nog een slechtziende heer met echtgenote aanwezig en Francis Lotterman, de voorzitter van Stichting Oren en Ogen Tekort. Dan krijgen we een rondleiding door het museum. Er wordt getoond hoe speculaas wordt gemaakt en we proeven speculaasdeeg, lekker!

We mogen dingen met onze handen bekijken zoals speculaasplanken, de machines waarmee het een en ander gefabriceerd wordt. Er wordt veel verteld over het bakkersvak vroeger en nu. Daarna gaan we naar boven, Wij nemen de wiebelende lift want mijn geleidehond Day houdt niet van een open trap.

Lekker museum!

Boven bekijken we hoe bonbons gemaakt worden. Het water loopt ons in de mond als we zien hoe zo’n bonbon in de chocola gedoopt wordt…. We mogen er één proeven. Greg en ik kijken elkaar aan en we denken hetzelfde: straks wat in de winkel beneden kopen!

Daarna lopen we naar een afdeling waar handmatig marsepeinen roosjes worden gemaakt. We krijgen een stukje marsepein in onze handen geduwd en er wordt ons verteld hoe we hier een roosje van kunnen maken. Dat lukt ehhh… aardig en het roosje verdwijnt al snel in onze monden.

‘s Middags worden we geïnterviewd en worden er cameraopnames gemaakt. Met de video’s wil stichting Oren en Ogen Tekort andere musea helpen om aan de slag te gaan met de toegankelijkheid en laten zien dat dat niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. Op die manier willen zij dat het aanbod op de website Museum4all.eu steeds groter en diverser wordt.

Inspireren

Dit museum ‘De Oude Bakkerij’ is een van de drie musea in Nederland die zijn uitgezocht om deze inspiratievideo’s op te nemen als afsluiting van een project rondom de ervaringsdagen en ervaringsbezoeken waarin de nadruk wordt gelegd op gastvrijheid en de inzet van alle zintuigen tijdens een museumbezoek. Musea vertellen wat ze hebben gedaan of wat ze graag zouden willen doen. Samen met de ervaring die de mensen met een visuele beperking delen, kunnen deze video’s andere musea inspireren om ook aan de slag te gaan.
Een heel goed initiatief want een museumbezoek doe je niet alleen met je ogen en oren: je kunt ook je andere zintuigen hiervoor gebruiken!

Bekijk het mooie filmpje dat deze dag werd opgenomen.