Lintjesregen in de Oogvereniging

Vereniging
Geplaatst op: 12 mei 2022

Hilda Snippe

Hilda Snippe maakt zich al vele jaren hard voor gelijke rechten van mensen met een beperking. Ze is voorzitter van de Werkgroep Toegankelijkheid Leeuwarden. Zo was ze betrokken bij de voorbereiding van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Ook is ze ambassadeur en adviseur voor de Stichting Komt het Zien! voor audiodescriptie in het theater.

Hilda is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Een interview met Hilda kunt u lezen in het boek Gezien – Leven met een visuele beperking.

Tonny van Breukelen

Als voormalig docent Nederlands heeft Tonny van Breukelen zich jarenlang sterk gemaakt voor het (voort)bestaan van braille. Maar zij is vooral bekend vanwege haar inzet voor migranten met een visuele beperking. Ze gaf taallessen en schreef hierover het boek Bloemen langs de weg. In 2015 richtte ze een steunpunt op voor migranten met een visuele beperking (inmiddels overgenomen door de Oogvereniging).

Tonny is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Lees een interview met Tonny op de website van de Oogvereniging.

Ivonne Bressers

Ivonne Bressers is voorzitter van en stuwende kracht achter Stichting Ushersyndroom. Vele jaren heeft Ivonne zich ingezet voor de belangen van mensen met een beperking in horen en zien. Met haar werkgroep binnen de Oogvereniging wist zij onder andere te bewerkstelligen dat het tweede cochleair implantaat (een geïmplanteerde gehoorprothese) voor doofblinden volledig door de zorgverzekeraar wordt vergoed.

Ivonne is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Truus Jonker

Truus Jonker zet zich al meer dan twintig jaar in voor (blinde en slechtziende) asielzoekers. Ze biedt indien nodig tijdelijk onderdak en helpt bij diverse procedures. Ook is ze oprichter van stichting Fakkel 2000, die hulp biedt aan blinden en slechtzienden in Kameroen. Dankzij deze stichting zijn twee scholen gerealiseerd en is een derde in aanbouw.

Truus is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Hilda, Tonny, Ivonne en Truus: van harte gefeliciteerd!