Lintjesregen: ook voor Dominieke Bos-Havinga

Geleidehonden
Geplaatst op: 25 mei 2023 Dominieke Bos-Havinga lacht stralend met haar opgespelde lintje

Op 26 april was er ook in Heemstede een lintjesregen. Een van de vrijwilligers van de Oogvereniging, Dominieke Bos-Havinga, is hierbij benoemd als Lid  in de Orde van Oranje-Nassau.

Haar staat van dienst als vrijwilliger is zo lang dat niet eens alle functies benoemd werden in de toespraak. Bij de OogVereniging is Dominieke lid van de WOENA (werkgroep ontwikkeling Europese normen assistentiehonden) en zet zich in voor de redactie van geleidehondenwerkgroep. Verder verzet ze veel werk bij Bartiméus onder andere in cliëntenraden en toegankelijkheid van gebouwen, bij het KNGF als ambassadeur.

Samen met de burgemeester van Heemstede heeft ze vorig jaar ervoor gezorgd dat er landelijk stemmallen beschikbaar kwamen en is er een prijsvraag uitgezet om de huidige stemmallen te vervangen naar een gemakkelijker systeem wat meer zelfstandigheid geeft voor de gebruiker.

In haar eigen gemeente maakt Dominieke zich  op vele fronten hard voor verbetering op  het gebied van inclusie en toegankelijkheid.

Het was Dominieke ten voeten uit toen zij bij het overhandigen van de bewaardoos met gebruiksaanwijzing van de koninklijke onderscheiding direct vroeg of deze beschikbaar was in spraak of braille.