Manifest ‘Houd de lijn vrij!’ – doe mee!

Geplaatst op: 31 augustus 2020

Deze stoeptegel attendeert weggebruikers op het vrijhouden van geleidelijnen. Hoe meer gemeenten deze stoeptegel in het straatbeeld opnemen, hoe veiliger mensen met een visuele beperking over straat kunnen. Doe mee en teken het manifest!

Van groot belang

Mensen met een visuele beperking ervaren het dagelijks: obstakels op de geleidelijn. Van tassen en fietsen tot reclameborden en zelfs complete terrassen. Dat levert lastige en gevaarlijke situaties op. Om ervoor te zorgen dat weggebruikers de geleidelijnen vrijhouden, is er nu de ‘Houd de lijn vrij’-stoeptegel. Op deze opvallende blauwe tegel staat het campagnepictogram, met daarnaast het woord ‘vrijhouden’.

De stoeptegels liggen al in verschillende gemeenten, waaronder Zaanstad, Huizen en Venlo. Dat is een goed begin, maar we willen natuurlijk dat de stoeptegels straks door heel Nederland liggen. Daar kun jij ons bij helpen!

Help mee en teken het manifest!

Wil je ook dat mensen die slechtziend of blind zijn in jouw gemeente veilig over straat kunnen? Teken dan nu dit manifest en zeg ‘ja’ tegen de ‘Houd de lijn vrij!’-stoeptegel in jouw gemeente. In het najaar wordt het manifest aan de gemeenten overhandigd waarvoor handtekeningen zijn binnengekomen. Hoe meer handtekeningen we verzamelen, hoe meer gemeenten we aansporen de ‘Houd de lijn vrij!’-stoeptegel in het straatbeeld op te nemen. Samen gaan we ervoor!

‘Houd de lijn vrij!’ volgen?

Wil je meer weten over ‘Houd de lijn vrij!’, kijk dan op www.houddelijnvrij.nl. Je kunt het campagnenieuws ook volgen via FacebookLinkedIn en Instagram.

‘Houd de lijn vrij!’ is een initiatief van het Bartiméus Fonds en wordt uitgevoerd in samenwerking met Bartiméusde OogverenigingKoninklijke Visio en de Robert Coppes Stichting.