Mensen met een visuele beperking stemmen met speciale hulpmiddelen

Geplaatst op: 15 maart 2021

Mogelijkheden

Zo is er in elk stemlokaal een loep met verlichting aanwezig die kiezers kunnen gebruiken om het stembiljet te lezen. Veel kiezers zijn ook de hoogte van de handige functies die de camera op hun telefoon biedt om in te zoomen op het stembiljet. Bovendien mogen kiezers met een visuele beperking een begeleider meenemen naar het stembureau of een van de stembureauleden om hulp vragen bij het stemmen.

Stemmal en soundbox

In 49 gemeentes in Nederland is een zogenaamde ‘stemmal’ aanwezig die kiezers met een visuele beperking kunnen gebruiken om zelfstandig hun stem uit te brengen. Het stembiljet wordt in de mal gelegd door een stembureaulid. Vervolgens kan de kiezer door middel van audio-ondersteuning van de soundbox de gewenste partij en kandidaat opzoeken en dankzij de voelbare cijfers en gaatjes van de mal het gewenste vakje inkleuren.

Webinars

Op 1 en 4 maart 2021 organiseerden de Oogvereniging, Koninklijke Visio, Bartiméus en de gemeente Utrecht webinars waarin alle aspecten van het stemproces aan bod kwamen, waaronder de voorbereiding (bv. aanvraag aangepaste kieslijsten en kiezerspas), de coronamaatregelen voorafgaand aan het stemmen en in het stembureau en het stemmen met de stemmal of een ander hulpmiddel.

Meer informatie

Meer informatie over stemmen met een visuele beperking vindt u op www.oogvereniging.nl/verkiezingen. Ook kunt u hier de webinars terugkijken.