Minderen met plastic van oogdruppels

Geplaatst op: 24 oktober 2022

Veel mensen die jarenlang oogdruppels gebruiken krijgen oogdruppels zonder conserveermiddelen voorgeschreven. Te lang gebruik van conserveermiddelen kan schadelijk zijn voor het oog.

Minims

Een druppel zonder conserveermiddelen is na openen kort houdbaar. Er kunnen namelijk bacteriën in de druppel komen en deze bacteriën kunnen in het oog terecht komen. Daarom werden conserveermiddelvrije oogdruppels meestal per druppel verpakt (minims).

Flesjes

Maar tegenwoordig zijn er ook conserveermiddelvrije oogdruppels in flesjes (multidose flacons). Op dit moment zijn conserveermiddelvrije oogdruppels in flesjes (multidose flacons) beschikbaar voor de geneesmiddelen dorzolamide, bimatoprost en dexamethason. De verwachting is dat er binnenkort meer van deze multidose flacons op de markt komen.

Deze multidose flacons bevatten een speciaal filter zodat er geen bacteriën bij het geneesmiddel kunnen komen. De multidose flacons zorgen ervoor dat er ruim 10x minder plastic wordt gebruikt dan bij de minims. De besparing in Nederland voor alleen dorzolamide is ruim 2.900 kg aan plastic afval zijn per jaar. Zeker de moeite waard dus!

Wat kunt u zelf doen?

Vraag uw apotheker naar deze specifieke multidose flacons om uw steentje bij te dragen aan het milieu.

Gebruikt u een oogdruppel die nog niet in een multidose flacon beschikbaar is? Ook dan kunt u plastic afval verminderen. Veel mimims zijn namelijk hersluitbaar. Bewaar deze druppel na openen in de koelkast en u kunt het binnen 24 uur nogmaals gebruiken. Vraag uw apotheker naar uw mogelijkheden voor het verminderen van plastic afval!

Kom ook naar het Oogcongres

Welke (on)mogelijkheden zijn er nog meer voor mensen met een oogaandoening om groene keuzes te maken? Je hoort het tijdens het Oogcongres op zaterdag 5 november in Utrecht. Meld je aan!

Dit artikel is geschreven door de Vereniging van Jonge Apothekers.