Mooie opkomst op Albinismedag in Utrecht

Albinisme
Provincie Utrecht
Geplaatst op: 16 november 2023 de gasten drinken koffie aan tafels in een ruimte met oude muren uit bakstenen

Zaterdag 7 oktober werd de jaarlijkse Albinismedag gehouden in Museum en Sterrenwacht Sonnenborgh te Utrecht. Het kernteam Albinisme heeft gepoogd een informatief en leuk programma te organiseren, voor zowel de volwassenen als de jeugd. Blijkbaar was dat gelukt want er was een mooie opkomst.

Het programma bestond uit meerdere sprekers, een interactief deel waarbij men zijn favoriete hulpmiddel kon laten zien en er was een rondleiding door de Sterrenwacht.

Divers programma

Presentatie onderzoek

Een zeer interessante presentatie ging over het onderzoek “Albinisme en slaap” door het Nederlands  Herseninstituut. Aanwezig waren Dirk Jan Stenvers, wie de presentatie verzorgde, en Eila van Stipriaan. Zij heeft dit onderwerp gekozen voor haar promotieonderzoek. Een viertal wetenschappers gaat onderzoek doen naar Albinisme en slaap. Er zijn meerdere redenen om aan te nemen dat mensen met Albinisme mogelijk slechter slapen dan mensen zonder Albinisme. De onderzoekers willen bekijken of dit echt zo is. Middels uitgebreide vragenlijsten kunnen mensen met Albinisme meedoen aan het onderzoek, maar ook mensen zonder Albinisme kunnen – als goedziende controlegroep – meedoen. Om het onderzoek zo goed mogelijk te laten slagen roepen de onderzoekers en de Oogvereniging zo veel mogelijk mensen op mee te doen. Flyers met informatie en QR-code waren aanwezig zodat mensen zich laagdrempelig konden opgeven.

Boekpresentatie

Monique van Roosmalen, schrijfster, kwam vertellen over haar boek Dankbare kinderen huilen niet (2015). Het boek is deels autobiografisch en gaat over een meisje met Albinisme dat vanwege haar slechtziendheid bij de nonnen op een blindeninstituut belandt. Het verhaal speelt zich af in de jaren vijftig en zestig.

Interview met Xueli Abbing

Xueli Abbing, Unesco Goodwill Ambassadeur tegen discriminatie en racisme, was ook te gast en in een interview door één van de kernteamleden vertelde Xueli over haar werkzaamheden bij Unesco.

Voor jong en oud

Kinderen konden zich vermaken met verschillende spellen die op de tafels stonden en kregen apart van de volwassenen een rondleiding door de Sterrenwacht. Twee enthousiaste begeleiders lieten de kinderen kennismaken met de sterren door ze ook van dichtbij voorwerpen te laten bekijken of te voelen.

Hulpmiddelen

Een gedeelte van het programma was ingeruimd voor hulpmiddelen. Men kon zijn of haar favoriete hulpmiddel meenemen en met elkaar gingen de bezoekers hier over in gesprek. Mogelijk deed je nog goede ideeën op. Er ging van alles over de tafel; Loepen, monokijkers, toetsenbord, grootletterboeken, signaalstok etc. Ook was dit interactieve programmaonderdeel een uitgelezen moment om elkaar wat beter te leren kennen.

Al met al kijkt het kernteam terug op een zeer geslaagde en inspirerende Albinismedag.