NHD krantenbericht deurhanger 2022

Geplaatst op: 10 oktober 2022

Schagen

Reden voor werkgroep Inclusiepanel Schagen en Gehandicapten Platform Schagen (GPS) om in de ’Week van de toegankelijkheid’ te komen met een klemmende oproep aan iedereen om rekening te houden met minder mobiele mensen in de gemeente.

Dat gebeurt in de vorm van een ’deurhanger’, een glasheldere folder met foto’s van concrete situaties waarbij het straatbeeld wordt verstoord. Met eronder de veelzeggende tekst: ’U staat er waarschijnlijk niet bij stil, maar op deze plek wordt de doorgang voor mensen met een (visuele) beperking of voor mensen met een kinderwagen, rollator of rolstoel beperkt of bemoeilijkt’.

Vier geboden

Concreet bevat de folder de volgende vier geboden: ’Zet uw auto niet op de stoep. Hou smalle stoepgedeelten vrij, zodat het niet nóg smaller wordt. Zorg ervoor dat uw tuingroen niet over de stoep hangt. En hou de blindengeleidestrook vrij’.

Woensdagmiddag werd de eerste deurhanger overhandigd aan verkeerswethouder Hans Heddes. De actie is bedacht door Elmie de Graaf, Jeroen Muntjewerf en Marcel van Baar. De laatste is GPS-voorzitter.

Over de bedoeling ervan zegt hij: ,,Alle vrijwilligers van het Ganzenbordspel (zie kader, red.) en het Inclusiepanel en de ambassadeurs van GPS kunnen met deze folder in de hand makkelijker op probleemsituaties afstappen. Vaak hebben mensen die voor obstakels zorgen dat zelf helemaal niet in de gaten. Met de folder creëren we direct meer begrip. Het op die manier uitleggen ’waarom bepaald gedrag tot problemen leidt’ zal hopelijk zorgen voor veel minder ongemakken op straat.’’

Zelf nadenken

Elmie de Graaf bij de overhandiging aan wethouder Heddes van de eerste deurhanger, waarvan er duizend in omloop komen: ,,Dit is puur bedoeld om bewustwording te stimuleren. Dat mensen zelf ’s even goed gaan nadenken. Dus niet dubbel parkeren en denken van ’Even snel naar de bakker, of de pinautomaat’. En dan de weg blokkeren voor mensen in een rolstoel of met een kinderwagen.’’

Heddes herkent het probleem maar al te goed, zegt hij: ,,Als wij bewoners aanspreken op overhangend groen, dan snapt men niet altijd dat ze daarmee overlast aan voorbijgangers bezorgen. Dat is soms nog wel eens een pittig gesprekje, kan ik zeggen. Vaak is het echter geen kwade wil van mensen, maar eerder onwetendheid. Ook voor onze boa’s komt deze duidelijke folder vast goed van pas. Die zijn meestal op straat en signaleren geregeld ongewenste situaties. Dan maakt de deurhanger het probleem meteen een stuk duidelijker.’’

Ganzenbordspel

Het Ganzenbordspel van Gehandicapten Platform Schagen is bedoeld voor leerlingen uit de groepen 6 en 7 van de basisscholen.

Het spel geeft inzicht in de verschillende handicaps die er zijn. Door dit zelf te ervaren krijgen schoolkinderen meer begrip voor mensen met een handicap.

Meer informatie hierover is te vinden via de website www.gps-schagen.nl/.