Nieuwe blog: Daten met een visuele beperking

Geplaatst op: 25 november 2021

Datingwebsites: voor mij een uitkomst

Als ik behoefte heb om te daten, ga ik altijd het internet op. Dat doe ik, omdat ik geen uitgaanstype ben en omdat ik op mannen val. Wat in het echt sowieso lastig is, is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of iemand hetero, homo of iets anders is, ook al heb je goede ogen. Op een datingsite geef je gewoon aan dat je op zoek bent naar iemand van hetzelfde geslacht, dus dat is een stuk makkelijker.

Zelf kies ik ervoor om gelijk duidelijk te maken dat ik een visuele beperking heb. Mensen lezen het meteen in mijn profieltekst. Dat heeft als voordeel dat het geen hindernis meer is als iemand je aanspreekt. Iemand die echt interesse heeft, leest jouw profieltekst. Hij of zij vindt het dus al niet erg dat je minder ziet als diegene je een bericht stuurt. Dat lucht al op. Al moet ik zeggen dat ik ook weleens berichten heb ontvangen van mensen die mijn profieltekst niet gelezen hebben…

Sowieso heb ik gemerkt dat maar weinig mensen problemen hebben met mijn beperking. Tot nu toe is dat maar één keer voorgekomen. De persoon bleek mijn profieltekst dus niet gelezen te hebben. Gelukkig begon ik zelf over mijn beperking voordat ik naar de datelocatie afreisde.

Vertrouwen

Vanwege mijn beperking moet ik een beetje op iemand kunnen vertrouwen. Iemand moet bereid zijn om me af en toe te helpen. Ik geef dat altijd voor de eerste afspraak aan. Sowieso ben ik van tevoren altijd duidelijk over wat ik nodig heb.

Wat ik de laatste tijd doe: bellen voor de eerste date. Dit heb ik met de laatste twee mannen met wie ik heb gedatet gedaan. Je krijgt dan al meteen een indruk van de persoon en zo kun je meteen een inschatting maken of de persoon een beetje te vertrouwen is en of het het waard is om elkaar daadwerkelijk fysiek te ontmoeten. Bij de laatste man met wie ik heb gedatet resulteerde ons eerste telefoongesprek in een belsessie van twee en een half uur, we belden zelfs nog een keer voor de eerste ontmoeting. Dan weet je dat het voorlopig goed zit.

Tijdens de date

Tijdens een afspraak doe ik rustig aan en ben ik gewoon mezelf, daar hebben ik en de ander uiteindelijk het meeste aan. We doen alles op een rustig tempo, en ik geef het meteen aan als iets voor mij lastig is. Doordat ik me goed voorbereid op een ontmoeting, kom ik tijdens de afspraak nooit in de problemen.

Hopelijk heb je iets geleerd van mijn aanpak! Laat je beperking het daten niet in de weg staan. Een goede ervaring geeft je zelfvertrouwen!

Over Meindert Brouwer

Meindert Brouwer is 25 jaar, heeft RP en blogt voor de Oogvereniging over school, studie, vrije tijd en alle andere dingen die hem bezighouden.

Meer lezen over daten

Op vrijdag 3 december verschijnt het nieuwe nummer van magazine OOG met daarin meer artikelen, interviews en ervaringen over daten. Wilt u OOG ook ontvangen? Word lid van de Oogvereniging >>