Nieuwe gedragscode en klachtenregeling binnen de Oogvereniging
Geplaatst op: 16 december 2025Een veilige, respectvolle en professionele omgeving voor iedereen binnen de Oogvereniging vinden wij van groot belang. Daarom zijn de gedragscode en klachtenregeling geactualiseerd. In dit bericht lees je hier meer over.

Waarom een gedragscode en klachtenregeling?
De gedragscode helpt ons om op een zorgvuldige, integere en betrokken manier met elkaar en met anderen om te gaan. Zo weet iedereen – vrijwilligers, medewerkers en bestuur – wat we van elkaar mogen verwachten.
De klachtenregeling biedt een gestructureerde manier om incidenten of conflicten te melden en op te lossen. Hiermee waarborgen we transparantie, zorgvuldigheid en een veilige omgeving voor iedereen die betrokken is bij onze vereniging.
Waarom een nieuwe versie?
De vorige versies van beide documenten dateren uit 2013. Sindsdien zijn maatschappelijke normen, inzichten en wetgeving veranderd. Daarom zijn de gedragscode en klachtenregeling volledig herzien, zodat zij aansluiten bij de huidige tijd.
Hoe zijn de documenten tot stand gekomen?
Bij de ontwikkeling is een afvaardiging van de ledenraad nauw betrokken. Daarnaast heeft Involv, een organisatie gespecialiseerd in ondersteuning van patiëntenverenigingen, geadviseerd. Ook is gebruikgemaakt van AI-ondersteuning voor onderzoek naar regelingen bij andere verenigingen en naar relevante wet- en regelgeving.
Wat betekent dit voor vrijwilligers?
Vrijwilligers verklaren door deelname aan de vereniging automatisch kennis te hebben genomen van de gedragscode en zich eraan te houden. Dit is een gebruikelijke werkwijze binnen patiëntenorganisaties en voorkomt onnodige administratie. Ook biedt het vrijwilligers duidelijke handvatten en bescherming in hun rol.
We vinden het belangrijk dat alle vrijwilligers goed geïnformeerd zijn. Daarom brengen we deze gedragscode en klachtenregeling actief onder de aandacht en nemen we de beide documenten op in het vrijwilligersbeleid dat in 2026 wordt ontwikkeld.
Waar kun je de documenten vinden?
De geactualiseerde gedragscode en klachtenregeling zijn te vinden op www.oogvereniging.nl/verenigingsdocumenten. Wij raden iedereen aan deze documenten door te lezen, zodat we samen een veilige en inclusieve vereniging kunnen blijven.
Huisregels
De gedragscode en klachtenregeling richten zich op vrijwilligers, medewerkers en bestuur. Tegelijkertijd ontvangen we tijdens activiteiten — zoals de Oogcafés, bijeenkomsten en themadagen — veel bezoekers en deelnemers die niet onder de formele gedragscode vallen. Daarom worden in samenspraak met een aantal voorzitters van de ledengroepen korte, duidelijke huisregels voor bezoekers en deelnemers opgesteld. Deze huisregels helpen ons om een veilige en prettige sfeer te waarborgen, zonder dat daar een formele regeling voor nodig is.
Heb je vragen of wil je iets bespreken?
Neem dan gerust contact op met klachtfunctionaris Carlo Rikels via klacht@oogvereniging.nl.