Nieuwe glaucoommedicatie op de markt

Glaucoom
Oogzorg
Geplaatst op: 30 november 2023 een oogdruppelflesje gevuld met roclanda

Er is een extra medicijn ontwikkeld voor glaucoom. Roclanda® werd recentelijk opgenomen in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS). Het huidige Ganfort® blijft het medicijn van voorkeur, maar in sommige gevallen kan Roclanda® uitkomst bieden.

Voor wie is het middel?

Roclanda® is een oogdruppel die de oogdruk verlaagt bij volwassen glaucoompatiënten. Specifiek voor patiënten met openkamerhoekglaucoom (primary open-angle glaucoma; POAG), of voor patiënten die een verhoogde oogdruk hebben, beter bekend als oculaire hypertensie (OHT).  De toediening is hetzelfde, namelijk één per dag ‘s avonds druppelen.

Wat doet Roclanda®?

Onderzoek toont een vergelijkbare werking aan met de oogdruppel van Ganfort®, zo concludeert de Zorgwijzer. Roclanda® is een duo-therapie. Dit betekent dat dit nieuwe middel uit twee werkzame stoffen bestaat, namelijk latanoprost en netarsudil. Latanoprost verbetert de afvoer van vocht uit het oog, Netarsudil (een relatief nieuwe werkzame stof) bevordert de vloeistofstroom door bepaalde enzymen te blokkeren. Door beide stoffen te combineren wordt een beter resultaat behaald, vergeleken met toepassing van een enkele stof. Met de komst van Roclanda® is er meer keuze op de markt.

Bijwerkingen

Zoals bij elk glaucoommedicijn bestaat er kans op bijwerkingen. Voorbeelden zijn roodheid, veranderingen in wimpers en irritatie aan het oog. Het lijkt er voor nu op dat Roclanda® iets meer bijwerkingen kan geven (zoals roodheid) dan Ganfort®, al is dit nog niet officieel aangetoond. De oogarts besluit welk medicijn het beste gebruikt kan worden en weegt daarbij de effectiviteit van het middel af tegen de kans op bijwerkingen.

Verhoogde oogdruk

Oogdruk is de inwendige druk in het oog. Deze wordt bepaald door het evenwicht tussen de aanmaak en de afvoer van kamerwater. Te hoge of te lage oogdruk kan schade geven aan de zenuwvezels van het oog wat het zicht kan verminderen of schade kan geven aan het gezichtsveld.

Oogvereniging Glaucoom

Sluit je aan bij Oogvereniging Glaucoom en blijf op de hoogte

Oogvereniging Glaucoom