Onderzoek kennisontwikkeling CVI

Ervaringsdeskundigen
Ouders van kinderen met een visuele beperking
Geplaatst op: 31 januari 2023 Onderzoek kennisontwikkeling CVI

Ben je ouder of verzorger van een kind met CVI? Of heb je zelf CVI en ga je naar school? Wil je meepraten over de onderwerpen waar we meer kennis op moeten ontwikkelen? Lees dan verder.

Je word wellicht met enige regelmaat benaderd om mee te doen aan onderzoek met jouw kind. Koninklijke Visio en Bartiméus werken nu aan een kennisagenda voor CVI. Het is een branchebreed overzicht van kennisbehoeften van kinderen en jongeren met CVI en professionals die werken met kinderen met CVI. Toekomstige (onderzoeks)projecten zullen zich op deze behoeften richten. Hierdoor kunnen onderzoekers keuzes maken en hun werk onderling afstemmen.

Kennisontwikkeling

Kennisontwikkeling is op heel veel onderwerpen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan mobiliteit in huis of buitenshuis of (technische) hulpmiddelen die helpend zijn bij de dagelijkse activiteiten. Maar het gaat ook om de mate van goed in je vel zitten en lichamelijke gezondheid, in staat zijn om prettige sociale relaties aan te gaan, met anderen kunnen communiceren (mail, social media, bellen) en meedoen met de rest van de klas op school en in de vrije tijd, zoals met buitenschoolse (sport) activiteiten. Daarnaast geldt voor jongeren dat wellicht kennisontwikkeling nodig is om goed voor zichzelf te kunnen zorgen en huishoudelijke taken te doen.

Doe je mee?

Wilt je ons helpen door mee te denken? Stuur ons dan een e-mail en laat weten:

• op welke van de beschreven onderwerpen je behoefte hebt, of jouw kind behoefte heeft, aan meer kennis;
  • welke kennis dat precies is;
  • hoe oud je bent, of hoe oud je kind is;
  • welk type onderwijs jij of je kind volgt basisschool, middelbare school, speciaal onderwijs, MBO/HBO/universiteit).

Je kunt je antwoord mailen naar svonk@bartimeus.nl of monieklijster@visio.org. Wil je liever met één van ons bellen? Dat kan ook. Je kunt uw telefoonnummer naar ons mailen en wij bellen dan terug.

Bespreken resultaten

Tot slot nodigen wij je uit om mee te praten over de resultaten van de opgehaalde kennisbehoeften. Hiertoe organiseren wij een online bijeenkomst op donderdagmiddag 16 maart. Wil je hierbij zijn? Meld je dan aan door ons te mailen en houd de datum vast vrij in je agenda. Je ontvangt te zijner tijd meer informatie.