Onderzoek naar verblijfsgebieden in steden: hoe houden gemeenten rekening met mensen met een visuele beperking?

Geplaatst op: 7 juli 2020

Daarom zoekt het CROW deelnemers voor een onderzoek, waarbij ze aan mensen met een visuele beperking willen vragen hoe zij hun weg zoeken en vinden in zulke gebieden. Met de uitkomsten van dit onderzoek willen zij kijken hoe gemeenten meer rekening kunnen houden met het toegankelijk maken van de openbare ruimte. Daarvoor willen zij allereerst te weten komen hoe ze dan rekening moeten houden rondom het zoeken en vinden van de juiste weg en het gebruik van zulke straten en gebieden door mensen met een visuele beperking. Dit onderzoek hoopt bij te dragen aan het meekrijgen van gemeentelijke ambtenaren om openbare ruimten in gemeenten toegankelijker te maken.

Hoe ziet het onderzoek eruit?

Via een vragenlijst stelt het kenniscentrum verkeer en vervoer (CROW) een aantal vragen over het gedrag van mensen met een visuele beperking in straten die zijn ingericht voor gebruik door fietsers en voetgangers. Het zijn vooral open vragen over de manier waarop u uw weg vindt, hoe andere verkeersdeelnemers rekening met uw houden en wat gemeenten kunnen doen om zulke gebieden beter in te richten voor mensen met een visuele beperking. Daarnaast is voor geïnteresseerden er de mogelijkheid om met de onderzoeker op pad te gaan in een tweetal gebieden (het Spui in Den Haag en Domplein in Utrecht). Als u interesse hebt kunt u dit in deze vragenlijst aangeven.

Deelname aan de vragenlijst

Voor het invullen van de vragenlijst zoeken we deelnemers met een visuele beperking. Het maakt niet uit of u hulpmiddelen gebruikt of niet. Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 15 minuten.

Stel dat u wilt meedoen aan de praktijkproef: wanneer en waar is dit dan?

Bij het invullen van de vragenlijst kunt u zich opgeven voor het meedoen aan een praktijkproef. Deze proef is nu gepland op:

• Vrijdag 31 juli, in de middag, Spui Den Haag
  • Vrijdag 7 augustus, in de middag, Domplein Utrecht

We vragen dus van iedere deelnemer 2,5 uur de tijd: we gaan dan het rondje lopen en interviewen u daarna over uw ervaringen. We willen ook uw looprondje vastleggen op videobeelden om te kijken hóe mensen met een visuele beperking de weg vinden binnen Reiskosten worden vergoed en we bieden u ook een drankje op onze kosten aan.

Wie doet dit onderzoek?

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Alex Mink. Alex volgt de HBO-opleiding verkeerskunde en wil vanwege zijn onderzoeksstage meer te weten komen over de manier waarop gemeenten omgaan met toegankelijkheid van wegen. Het onderzoek wordt begeleid door CROW-KpVV, Oogvereniging, Bartiméus en Koninklijke Visio. U kunt voor vragen bij hem terecht: telefonisch via 06-23820906 of per e-mail mail@alexmink.nl

Hoe kunt u meedoen aan dit onderzoek?

Hebt u interesse om mee te doen? Vul dan de vragenlijst ook in. Reageren kan tot vrijdag 24 juli aanstaande.