Tekst grootte

Online voorlichting, een volwaardig alternatief

Nieuws
Geplaatst op: 14 juli 2021

Een aantal scholen vond dit een aardig alternatief en vroeg deze online les aan. Hans Dekker gaf deze lessen en vertelt over zijn ervaringen. Hans is zeer slechtziend en wordt in zijn dagelijks leven begeleid door zijn blindengeleidehond Mimet. Hans vertelt:

In de afgelopen maanden heb ik zes online presentaties gegeven aan leerlingen van groep 7 en 8 uit de provincie Groningen. In de lessen van ongeveer 45 minuten gaf ik aan het begin ruimte voor ook persoonlijke vragen over mijn handicap en hoe het is om met een visuele beperking te leven.

Daarnaast vertelde ik over wat je als blinde/slechtziende zoal meemaakt in het verkeer, hoe we de taststok gebruiken en wat mijn geleidehond voor mij doet. In de lessen vind ik het vooral leuk om in gesprek te komen met de leerlingen, zodat al hun vragen aan bod kunnen komen.

Zoomen

Ter voorbereiding stuurde ik aan de school twee korte YouTube-links over het lopen met een taststok en het werk van een geleidehond met de vraag deze kort voor de les aan de leerlingen te laten zien, bij wijze van warming-up.

Ruim van tevoren ontving ik van de scholen een Zoom-uitnodiging voor de lessen. Technisch verliep alles prima, kort voor de les kon ik inloggen en de leerlingen konden mij op een groot scherm zien. Leerlingen stelden zelf hun vragen, zij waren duidelijk te verstaan en ook konden zij mij zien en goed verstaan.

Volwaardig alternatief

Ondanks het feit dat wij niet fysiek bij elkaar konden komen, verliep alles op dezelfde wijze en waren alle betrokkenen enthousiast over deze online bijeenkomsten.

Ook als het weer mogelijk wordt om scholen fysiek te bezoeken, lijkt het mij een goede zaak online lessen als optie te blijven aanbieden als volwaardig alternatief.

Een belangrijk aandachtspunt is het om geen lange presentaties te geven, maar om de vragen van leerlingen als kapstok te gebruiken voor wat je anders ook had willen vertellen. Dat maakt het levendig en helpt de leerlingen om met hun aandacht bij de les te blijven.