Oogcafé, een plek waar alle zintuigen aan bod komen

Geplaatst op: 25 mei 2023 Jo Jongbloed

“In mijn ontdekkingstocht in de wereld van visuele beperking leer en ontdek ik steeds nieuwe dingen. Juist omdat je zoveel nieuws ontdekt, doe ik meer dan 1 jaar geleden, toen ik nog 100% zicht had. Ongetwijfeld ben ik niet de enige en wil daarom zoveel mogelijk delen en ervaren”.

Welzijn Hoeksche Waard zet zich al een decennium in voor inwoners van de Hoeksche Waard. Inventariseert vragen van inwoners, brengt initiatieven van inwoners en organisaties bij elkaar en ondersteunt degene die dat nodig hebben. Soms ontstaat er juist een mooi initiatief door iets wat je overkomt in het leven…

“Mijn naam is Lo Jongbloed en ik zou graag in de gemeente Hoekse Waard een oogcafé willen opzetten”. Met deze vraag kwam meneer Jongbloed terecht bij Joyce Krom (sociaal werker). Tijdens een persoonlijk gesprek was al snel duidelijk; deze positieve en grens verruimende instelling is aanstekelijk. “Ik kook graag en volgde regelmatig kookworkshops of kwam met aantal mensen bij elkaar om gezellig te kokkerellen. Maar hoe doe je dat nu je zicht beperkt is tot maximaal 5%? Ik wilde deze hobby graag blijven voortzetten, zonder in mijn vingers te snijden (letterlijk)!” verteld meneer Jongbloed met een knipoog. “Ik laat mij niet begrenzen door mijn handicap, mijn grenzen worden juist verruimd. Ik snij zelf, weet wanneer de aardappels goed zijn en hoe ver de biefstuk gegaard is”.  Meneer Jongbloed heeft een aandoening aan de oogzenuwen waarbij hij binnen 1 jaar zijn zicht verloor en vandaag de dag nog maar tot 3% in het ene oog en 5% met de ander kan zien.

Denken in kansen en mogelijkheden

Meneer Jongbloed zou graag een oogcafé willen opzetten, een plek creëren waar men ervaring met elkaar kan uitwisselen. Het oogcafé is een initiatief van de Oogvereniging. De Oogvereniging is de patiënten- en belangenorganisatie voor alle mensen in Nederland die blind of slechtziend zijn. “Het lijkt mij leuk om positieve ervaringen, ontdekkingen en informatie te delen met elkaar. Juist denken in kansen en mogelijkheden en niet kijken naar wat niet meer kan. Ook zouden er bijvoorbeeld voorlichtingen georganiseerd kunnen worden onder het genot van een kopje koffie of thee. Het oogcafé moet een plek worden voor iedereen met een oogaandoening of een zichtprobleem. Maar uiteraard zijn ook partners, familieleden, vrienden of andere geïnteresseerden van harte welkom” geeft meneer Jongbloed aan.

Meneer Jongbloed kan dit niet alleen en op zoek naar gelijk gestemde. Dus, ben jij net zo enthousiast, nieuwsgierig of geïnteresseerd in dergelijke bijeenkomsten of wil je helpen bij het opzetten hiervan? Neem dan contact op met Welzijn Hoeksche Waard via 088-7308900 of via de mail joyce.krom@welzijnhw.nl.